Plass og komfort

Primera har vokst i forhold til sin forgjenger og bagasjerommet er på over 500 liter.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Primera stasjonsvogn er 4,68 meter lang og dermed akkurat like lang som en VW Passat stasjonsvogn. Kupéen er rommelig og det er plass til det du forventer å få med i en stasjonsvogn.

Gode seter

Baksetepassasjerene har fått bedre plass til knærne, men setevinkelen og høyden er for liten til at komforten er helt på topp. Topp er imidlertid forsetene. Justeringsmulighetene er enkle, men tilstrekkelige. Selv lange personer vil finne en god sittestilling. Setene har en god miks av mykhet og støtte. Førersetet har korsryggstøtte som kan skrus av og på og rattet kan justeres både i dybde og lengde. Setene er i skinn og elektrisk justerbare. Det er inkludert i prisen på 359.900 kroner.

Stor bagasjeplass

Primera har nedfellbar bakseterygg. Den er delt 60/40, noe som gir økt fleksibilitet. Volumet er på 505 liter, noe som 55 liter mer enn en det du finner i en VW Passat. Bagasjerommet er enkelt og utnytte og du har både bagasjeromsskjuler og sikkerhetsnett som sørger for at ikke ting fyker frem i kupéen under nedbremsing. Den nye Primeraen har et forholdsvis kraftig avrundet bakrute og dette stjeler en del plass hvis du for eksempel skal frakte en gjenstand som fyller opp helt til taket.

Spesiell midtkonsoll

Plass og komfort

Skjermen for ryggekameraet sitter øverst på midtkonsollen, rett under speedometeret. Den samme skjermen brukes som informasjonsdisplay for navigasjonssystem, radio, klimaanlegg og kjørecomputer. Ryggekameraet starter når du setter bilen i revers. Samtidig dukker det opp en advarsel at du fysisk må snu deg for å sikre at ryggingen kan foregå trygt.
Betjening av det automatiske klimaanlegget og radio er samlet i forkant av skjermen. Etter kort tids tilvenning var det uproblematisk å bruke den litt spesielle betjeningen. Et irritasjonsmoment var at skifte av kanal på radioen eller endring av viftehastighet på klimaanlegg krevde to trykk istedenfor ett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fin fjæringskomfort

Plass og komfort

Testbilen kom med det sportlige utstyralternativet Tekna. Det innebærer blant annet 17-tommers felger, men selv med liten hjelp fra dekkene var fjæringen god i Primera. De fleste former for dumper ble håndtert godt, og lite rystelser og lyd forplantet seg til kupèen.
En del vindstøy dukket opp i motorveihastighet, og som sagt støyer motoren en del når den blir presset. Totalt sett er lydnivået akseptabelt.

Ny

Nissan Primera er nyeste bil i en stor klasse, noen nye er på trappene, og konkurransen om kundene blir helt sikkert hard. Nærmeste konkurrenter kan du lese om her.