Plass og komfort

Citroën C3 er høy uten at det hjelper baksetepassasjerene, franskmannen har nemlig en svært rund takprofil.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Biler som nye Ford Fiesta og Volkswagen Polo har skjemt oss bort med romslig bakseteplass i småbilklassen. Citroën C3 er mer normal, men det er fullt mulig å frakte passasjerer i rad to.

Praktisk 1

Lavt gulv i bagasjerommet plasserer C3 på volumtoppen i klassen. Hele 305 liter er det plass til under hattehyllen. Det lave gulvet kunne gitt problemer med høy terskel hvis det ikke var for en smart løsning med dobbelt gulv.

Vanligvis får ekstra rom i bagasjeromsgulvet være i fred fordi det er for upraktisk i bruk. Citroëns løsning derimot inviterer til aktiv bruk, og ekstragulvet er solid nok for tunge gjenstander. En annen fordel er at du får et helt plant gulv frem til forseteryggen ved kun å legge ned bakseteryggen.

Praktisk 2

Et annet område der C3 vil hevde seg er antall oppbevaringsrom for forsetepassasjerene. I tillegg til to store hanskerom er det skuffer under begge setene. Hver av dørene har to lommer, og det er flere smårom i midtkonsollen.

Luftig

Plass og komfort

Takhøyden, i det minste for forsetepassasjerene, får kupeen til å virke luftig. Frontruten er stor, og ruten er en fortsettelse av den buede takprofilen. Resultatet er luftig kupe og elegant utseende på bekostning av sikten for føreren. Den fremre stolpen hindrer litt sikt skrått forover.

SX Pack

Citroën C3 er i utgangspunktet er komfortinnrettet bil. Toppmodellen som vi hadde til test var i tillegg utstyrt med ytterligere komfortdetaljer som delskinnseter og skinntrukket ratt, samt rattbetjent radio/CD og fartsholder.

Særlig fartsholder er uvanlig i en så liten bil, men innretningen ble flittig brukt og ga C3 et ekstra pluss som langturbil. Motor og girutveksling er samkjørt nok til at C3 holder dampen oppe også i kupert terreng.

Spesielle seter

De delvis skinnkledde setene i C3 har en rar sittepute som føles høyest på midten. Setene ser ut som de har sjenerøs sidestøtte men vangene er for myke til at du blir holdt på plass ved aktiv svingkjøring. Setene er til tross for denne innvendingen komfortable.

Plass og komfort

Høydejusteringen av forsetet illustrerer godt innvendingen vi har mot kvalitetsfølelsen. Hendelen i billig plast er så myk i seg selv at det føles som om den skal brekke ved bruk. Mekanismen hadde også en tendens til å kile seg fast slik at høydejustering under kjøring ikke var tilrådelig. Positivt for sittestillingen er det at C3 leveres med høyde- og lengdejusterbart ratt.

Summert kan vi si at C3s elegante ytre følges opp med komfort, men ikke kvalitet, i interiøret. Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.