Plass og komfort

X-Trail kjennetegnes ved god plass, et brukbart utstyrsnivå og et svært spesielt interiør.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hvis man har lyst til å være slem mot X-Trail, kan førermiljøet beskrives som rotete og kaotisk. Det er i hvert fall første gang vi har sett så mange ulike materialer, overflater og farver og i ett og samme bilinteriør.

Men hvis man velger en positiv innfallsvinkel, kan det samme interiøret beskrives som spennende, originalt og moderne. For X-Trail kjennetegnes ikke bare ved dristig materialbruk. Nissan har i tillegg tatt sjansen på å plassere instrumentpanelet midt på dashbordet, noe som fungerer greit.

Smart hanskerom

Instrumentene er lettleste og oversiktlige og vi brukte kort tid på å venne oss til denne løsningen. En slik plassering av instrumenthuset frigjør plass foran føreren, noe Nissan har utnyttet bra. I venstre del av dashbordet finner man nemlig et lett tilgjengelig hanskerom, som egner seg ypperlig for oppbevaring telefoner og lommebøker.

Brusboks-kjølere

Plass og komfort

X-Trail-dashbordet er spesielt på flere måter - det er nemlig delt i to "trappetrinn". Det nederste trinnet brukes blant annet som plattform for de to integrerte koppholderne. Før drikken plasseres i koppholderne, kan den legges i et av de to brusboks-hullene under radioen. Disse smarte rommene kjøles nemlig ned ved hjelp av klimaanlegget.

Sistnevnte er forøvrig elektronisk, noe som gjør at man slipper å bruke konsentrasjon på å fikle med temperaturinnstillinger. Ulempen er at anlegget produserer like mye lyd som frisk luft.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Brukbart utstyrsnivå

Plass og komfort

Foruten det elektronisk klimaanlegget kan X-Trail 2.0 Sport også by på fire kollisjonsputer, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser rund baut, elektrisk justerbare sidespeil, fjernbetjent sentrallås, vindusviskere med justerbar intervall og aluminiumspedaler i fotbrønnen. I tillegg kommer utvendig utstyr som aluminiumsfelger og tåkelys, samt sikkerhetsutstyr som ESP, EBD og BA (se forrige kapittel). X-Trail er dermed relativt godt utstyrt, til tross for at kjørecomputer og radio mangler.

Klamme seter

Forsetene ser flottere ut enn de viste seg å være i praksis. Sidevangene er kraftig dimensjonert og ser ut til å gi voldsom sidestøtte. Problemet er at de er for myke og at sidestøtten derfor ikke blir spesielt god. I tillegg er sitteputen i korteste laget.

Men vår mest alvorlige innvending går på selve materialvalget. De tøffe setene viste seg nemlig å puste dårlig, noe som resulterer i at de blir klamme ved lengre kjøreturer. Setene får imidlertid pluss for høyde- og korsryggjustering.

Behagelig i baksetene

Plass og komfort

Baksetene i X-Trail er imidlertid egnet til å imponere. Både benplass, bredde og takhøyde er mer enn tilstrekkelig for at to voksne uten problemer kan ta plass. I tillegg er det mulig å justere vinkelen på seteryggen, noe som sørger for at i hvert fall undertegnede ville klart å ta seg en lur i X-Trail-baksetene. Det nedfellbare midtarmlenet gjør tilværelsen enda mer behagelig. Trepunktsbelter og hodestøtter på alle tre plasser er også på plass. Det bør imidlertid nevnes at leselys og dørlommer mangler og at baksetene er i samme stoff som forsetene.

Ingen terskel

Nissan har valgt å plassere reservehjulet under lasteromsgulvet, og bakluken åpnes derfor på samme måte som i ordinære stasjonsvogner. Vi fikk akkurat plass til hodet under bakluken, men denne kunne med fordel latt seg åpne noen centimeter høyere. Til gjengjeld er adgangen til lasterommet både høy og bred. Og best av alt, ingen tersker vanskeliggjør inn- og utlasting. Til tross for bilens høye bakkeklaring er ikke innlastingshøyden noe problem.

Håpløst materiale

Plass og komfort

Det som imidlertid er et problem, er at Nissan har valgt et usedvanlig glatt materiale for lasteromsgulvet. Dette resulterer i at lasten glir veggimellom nesten uansett hvor forsiktig man forsøker å kjøre. En egen gummimatte burde fulgt med på kjøpet.

Flatt gulv

Plassen er i utgangspunktet ikke så stor - 410 liter. Men ved å vippe frem sitteputene og legge ned den delte seteryggen får man tilgang til et 1.841 liter. Når man legger ned seteryggene blir lasteromsgulvet helt flatt, noe som gjør det lett å utnytte.

Man trenger imidlertid ikke å legge ned bakseteryggen for å få med seg lange gjenstander. Ved å åpne et hull i bakseteryggen kan man få med seg ski og samtidig ha plass til to baksetepassasjerer. 12-volt-uttak, fire festekroker og bagasjeromsskjuler inngår i standardutstyret.

Vi har gitt X-Trail kritikk for klamme seter og glatt lasteromsgulv, men har også gitt bilen mye skryt. Hvordan klarer den seg mot konkurrentene?