Plass og komfort

Gjennomtenkte seteløsninger gjør Discovery til en ekte syvseter. Motorstøyen ødelegger mye for inntrykket av komfort.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

I landeveishastighet er motorstøy ikke noe problem, men gir du gass i en forbikjøring eller i en motbakke slipper det for mye støy inn i kupeen. Også på tomgang støyer Td5-motoren.

Deilig lyd

Den varianten av Discovery som importøren har valgt å ta inn til Norge er svært velutstyrt. I tillegg var testbilen utstyrt med en HSE-pakke til 25.000 kroner som blant annet inneholder oppgraderte høytalere, to soltak, sotede vinduer bak og ryggesensor. Musikkanlegget bruker 11 høytalere for å skape et lyd som behager.

Også fraværet av lyd behager. En gjennomgang av detaljer som skaper vindstøy har redusert lydnivået i Discovery, særlig i motorveihastighet, der også motorstøyen er blitt lavere.

Helt til venstre

Førsteinntrykket av førerplassen i Discovery er at her er det god plass, spesielt er det den brede midtkonsollen som skaper det inntrykket. Setter du deg inn, eller rettere sagt opp, skjønner du fort at det er noe muffens. Forsetene er nemlig klint inntil sine respektive inngangsdører, og rattet sitter svært nær venstre siderute.

Dette er også et britisk fenomen, og det skapte ikke problemer for oss selv om sitteposisjonene er noe uvant. De elektrisk justerbare forsetene i skinn vil behage de fleste, selv om sitteputen er relativt kort.

Plass og komfort

Deler av interiøret gir inntrykk av høy kvalitet, men det er detaljer som trekker ned. Det påklistrede treverket på midtkonsollen ser nettopp påklistret ut, og det er brukt en stusselig plastkvalitet i deler av interiøret. Vi tipper også at luken CD-veksleren skjuler seg bak vil ryke i hengselet etter kort tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lillebror større?

Bakseteplassen er god, med klart bedre komfort for to enn for tre, selv om plassen i lillebror Freelander virker hakket større. Også de to setene i tredje seterad er brukbare, og sikkerheten er ivaretatt med trepunkts-sikkerhetsseler og hodestøtter som felles ned fra taket.

Et stort pluss for de der bak er soltak nummer to, og muligheten for å koble hodetelefoner til egne uttak. Det er godt med smarte oppbevaringsrom. Land Rover er flinke til å legge gummimatter i oppbevaringsrommene, noe som medvirker til at mobiltelefon og nøkler ikke forsvinner ut av sidevinduet i rundkjøringer.

Stabil

Plass og komfort

Den reduserte krengingen i svinger er et stort komfortfortrinn, og i store dumper er fjæringskomforten i Discovery god. Like godt takler ikke bilen dumper med skarpe kanter.

Luftfjæringen sørger for at bakkeklaringen er den samme uansett hvor mye du laster eller trekker. Fjæringen kan også brukes til heve å senke bilen ved av- og påmontering av tilhenger. Som tilvalg finnes det en fjernkontroll som kan styre heving og senking.

Les videre om konklusjon og konkurrenter her.