Plass og komfort

Mazda 6 favoriserer ingen. Plassen er godt disponert og det blir med andre ord grei plass til alt og alle.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mazda 6 tilhører mellomklassen og både kupé og bagasjerom er omtrent som normalen. De forskjellige fabrikkene prioriterer etter eget forgodtbefinnende, og resultatet kan dermed bli litt forskjellig fra bil til bil selv om de er like store.

God løsning

I en familiesedan skal det være plass til alt mulig. Den skal selvfølgelig ha plass foran, det skal være plass i baksetet, fortrinnsvis til barn, og det skal være et rommelig bagasjerom.
Mazda 6 er veldig gunstig lagt opp med tanke på å benytte både forseter og bakseter. Jeg pleier ta en test som går ut på å finne ut om jeg kan "sitte bak meg selv". Med mine 196 centimeter kan jeg garantere at det ikke alltid er mulig, men det går i Mazda 6. Takhøyden er litt lav bak, men vi må kreditere Mazda 6 med en stor stjerne i margen på dette punktet.

Bagasjerommet i Mazda 6 befinner seg volummessig i øvre skikt. Den har et bagasjeromsvolum på hele 500 liter. Det er det samme som Ford Mondeo og større enn WV Passat og Citroen C5.

I utgangspunktet får du aldri nok bagasjeplass og i 6 er bagasjerommet enkelt og utnytte, blant annet fordi bakseteryggen kan felles ned i forholdet 60:40. Åpningen mellom bagasjerommet og kupeen er litt mindre en bakseteryggen slik at du ikke får utnyttet hele potensialet, men det gjør det selvsagt enklere å få med seg lange gjenstander.

Gode seter

Mazda 6 er velsignet med gode seter. De har god side- og lårstøtte og i tillegg har førersetet korsryggstøtte som kan skrus av og på trinnvis. Rattet kan ikke bare justeres opp og ned, dette er en av svært få japanske biler med skikkelig lengdejustering av rattet. Så god førerposisjon som vi oppnår i Mazda 6 ha vi tidligere ikke opplevd i japanske familiebiler.

I baksetet er det tre trepunktsbelter og tre hodestøtter og festeordning for ISOFIX barneseter. Det er bra.

Underfundigheter

Plass og komfort

Interiøret fungerer bra i Mazda 6, men betjening av stereo og klimaanlegg krever tilvenning. Knappene til setevarmen er gjemt langt bak på midtkonsollen og er ikke innen ditt normale synsfelt når du kjører. Vi stusset også litt over et oppbevaringsrom midt i dashbordet som nesten ikke lot seg åpne. Dette er en barnesykdom som visstnok skal være i orden til de første bilene ankommer kundene i Norge. Radio er standard, men ikke CD-spiller. Ikke glem å bestille det. Det er en av svært få ting Mazda 6 mangler.

Komfortabel

Mazda 6 er komfortabel. Fjæringen takler det meste på en veldig bra måte og støynivået er også behagelig. Motoren bruser litt med fjærene når det presses, men lyden er god med tanke på at det er en 1,8-liter. Klimaanlegget lager også en liten suselyd som kommer og går i jevn utakt.

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.