Plass og komfort

Stilo er blant de lengste og bredeste bilene i kompaktklassen, det merkes også inne i bilen.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er god plassfølelse i Stilo. Kupeen er lys og luftig, og testbilen som var utstyrt med et stort soltak i glass, ga et spesielt romslig inntrykk.

Fleksibel

Baksetet i Stilo kan reguleres på samme måte som forsetene. Det vil si at ryggen kan vinkles, og setet kan skyves frem og tilbake. Løsningen fungerte godt og var så lettbrukt at den ble benyttet daglig. Baksetet er delt 40/60.

Med baksetene skjøvet så langt frem som mulig blir det plass til 410 liter. Til sammenligning har en Ford Focus Plass til 350 liter og Peugeot 307 plass til 340 liter. Krever baksetepassasjerene maksimalt med benplass reduseres bagasjeromvolumet til 335 liter i Stilo.

For føreren var det lett å finne en god sittestilling ved hjelp av regulerbar sitteputevinkel og høyde-/dybdejusterbart ratt. Sitteputen er hard, og sidestøtten moderat. Regulerbar korsryggstøtte gjør langturen til å holde ut for ryggsøylen.

To soner

Fiat Stilo er velutstyrt, blant annet er elektronisk klimaanlegg med to temperatursoner standardutstyr. Testbilen kom med en attraktiv utstyrpakke til 25.450 kroner. Pakken inneholder ESP, aluminiumsfelger, elektrisk drevne sidevinduer bak, stort soltak, sensorstyrte vindusviskere og ryggesensor.

En funksjon vi satt pris på i sommervarmen var muligheten til å åpne alle vinduer og soltaket med fjernkontrollen til sentrallåsen. Det hjelper godt å få luftet ut en sommervarm bil før kjøring. Fjernkontrollen kan også brukes til å lukke vinduer og tak.

Plass og komfort

Det store soltaket som Fiat kaller ”Sky Window” var et ekstra pluss ved testbilen. Det ga en følelse av åpenhet, og med sidevinduene lukket var ikke luftstrømmen gjennom det åpne taket sjenerende, ikke engang for baksetepassajerene.

Komfortfjæring

Som tidligere nevn er Stilo innrettet mot komfort i fjæringen. Det var bare de aller skarpeste smådumpene understellet i Stilo ikke klarte å absorbere.

Vi opplevde vindstøyen i motorveihastighet som litt høyere enn gjennomsnittet. Støyen oppstår ett sted ved A-stolpen. Det virker ikke sannsynlig at det er sidespeilene som forårsaker suset, de er nemlig blant de minste på markedet.

Sikkerhet

Åtte kollisjonsputer har Fiat fått plass til i Stilo, og kollisjonsputene er styrt slik at de utløser forskjellig avhengig av flere forhold, blant annet om det sitter noen i setet.

Plass og komfort

Kollisjonsputer kan komme i konflikt med kollisjonssikkerhet for barn. I Stilo er det et system der kollisjonsputene kan deaktiveres med nøkkel for baksetet og for passasjersetet foran. Det bra at store produsenter strekker seg med tanke på sikkerhet, og vi ser frem til resultatene til Stilo i EuroNCAP-testen.

Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.