Plass og komfort

Seter, materialer, støynivå og fjæring. Vi må bare innrømme at her stiller CLK 240 i en klasse for seg.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

CLK tiltrekker seg mange blikk. Det skjønner vi godt. Utseendet er det første du legger merke til. For oss som også har stiftet bekjentskap med interiøret kan vi si det samme der. Finish og materialvalg er av topp klasse. Vi hadde mørkeblå bil med lyst grått skinninteriør og en lys treplate i midtkonsollen. Møbleringen er fin, men kanskje ikke det mest dristige på markedet.

Du sitter godt

Rikelig med justeringsmuligheter gjør at det ikke er noe å utsette på førerplassen. Rattet kan trekkes ut og vi tror de fleste vil kunne finne seg en god førerposisjon i CLK. Den har også bakseter og er registrert for fire personer. Baksetet egner seg helt klart best for barn, eller som en del av bagasjerommet. Med noen enkle håndgrep felles nemlig seteryggene ned. I kupeer og kabrioleter er det ofte et problem å få tak i sikkerhetsselen. I CLK er det en arm som strekker frem beltet til deg med en gang du setter deg inn i bilen og lukker døren. Du slipper dermed å vri kroppen helt rundt for å sikre deg. Hvis du absolutt ikke vil ha selen på, slutter den å mase etter en kort stund.

Best på demping?

Her er CLK virkelig i sitt ess. Maken til absorbering av plagsomme ujevnheter ska du lete lenge etter. Dumper og hull trylles vekk på en bemerkelsesverdig måte. Og ikke nok med det, den holder også bilen veldig godt i skinnet gjennom svingene. Det er utrolig sjelden vi opplever slik fjæringskomfort, de eneste som er bedre er større Mercedeser og BMWs syvserie.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Like god på støy

Vi hadde ganske ekstreme dekk, men dette tilførte ikke bilen verken plagsom støy eller dårligere fjæringskomfort. Både dekk- og vindstøy befinner seg på et svært lavt nivå. Du hører nesten ingenting i det hele tatt. Motoren lager fin lyd uansett hvilket turtall du er på, og akkurat det kunne vi gjerne hatt mer av.

Enkel i bruk

Plass og komfort

Alle hendler og knapper er enkle å betjene. Normalt pleier de fleste biler å ha en hendel på hver side av rattet med lysfunksjoner på venstre side og vindusviskere på høyre side. Mercedes har lys på en vribryter i dashbordet og fjernlys og blinklys på venstre hendel. Den betjener også vindusviskere. Over den sitter enda en hendel - som er fartsholderen. Den er den beste på markedet med tydelig fartsangivelse midt i fartsmåleren. Kjørecomputeren er mer komplisert enn de fleste og til tross for at vi har vært borti denne på et utall biler, krever den en grundig og systematisk gjennomgang hver gang vi kjører Mercedes. Med litt trening og aktiv bruk over en periode får man det til etter hvert.

Nesten åpen

CLK har ikke B-stolpe. Det er den stolpen som vanligvis står ved hodet til de som sitter foran. Når du kjører ned vinduene foran og bak avdekkes en vakker bue helt fra frontruten og bakover. Åpner du soltaket i tillegg, blir det en solrik bil. Behagelig på fritiden og på varme soldager.

Hvordan er det så med konkurransen? I kupeklassen til denne prisen er det skralt, men tar vi med noen avvikende biler som også kun er utstyrt med to dører blir det mer spennende. Les mer her.