Plass og komfort

En stasjonsvogn i kompaktklassen med hele syv individuelle seter er spesielt. Det samme er et glasstak som dekker over første og andre seterad.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den romslige kompaktklassesuksessen Peugeot 307 har vokst mye under transformasjonen til ”fleksibil-stasjonsvogn”. Hele 20 centimeter i økt lengde har den fått. Den ene halvparten av lengdeøkningen sørger økt akselavstand for, og de siste 10 centimeterne er økt overheng bak.

Farlig konkurrent

Den billigste Peugeot 307 SW koster 240.400 kroner. Prislappen og størrelsen gjør dermed bilen til en farlig konkurrent til stasjonsvogner i egen klasse og klassen over, samt at de som selger fleksibiler nok også vil merke at det er kommet en hybrid basert på en allerede populær modell.

Det finnes også en vanlig 307 stasjonsvogn uten glasstak og mulighet for en tredje seterad, den koster om lag 15.000 kroner mindre enn 307 SW.

Stor bil

Bagasjerommet i 307 SW er større enn i stasjonsvognutgaven av storebror 406. 307 SW har også et helt flatt bagasjeromsgulv og innlastingshøyden er veldig lav. I tillegg kommer mange forskjellige seteløsninger som gjør at 307 SW er en svært praktisk bil. Det er litt jålete av Peugeot å kalle denne bilen for en stasjonsvogn, den vil fungere som det, men fleksibiliteten gjør fleksibiler like aktuelle som konkurrenter.

Imponerende

Baksetene kan skyves frem og tilbake, derfor kan du med god samvittighet ta for deg av plassen i forsetet. Selv lange personer vil finne seg godt til rette i seter som har de mest nødvendige justeringsmulighetene. Mest imponerende er følelsen av plass, med solgardinen fjernet (elektrisk) fra glasstaket og med den store frontruten foran deg. Det gir en følelse av lys og åpenhet i særklasse. Dashbordet har også en hylle som absorberer enorme mengder med rot. Det er en kjempefordel.

Dette er en bil som vi tror appellerer til foreldre med barn, og vi regner med at mange smårollinger vil synes det er kult bli fraktet i denne bilen. Det kommer selvsagt mye av utsikten oppover.

Ekstrautstyr

Plass og komfort

På listen over ekstrautstyr står blant annet ekstra stoler som kan danne en tredje seterad. Da har du plass til syv, men du må ikke regne med at to voksne personer kan boltre seg i de bakre setene. Selv har jeg vært på plass i tilsvarende seter flere ganger for å se om det i det hele tatt er mulig å komme seg inn dit. Panikken for ikke å komme seg ut har vært påtrengende flere ganger.

Videre hadde vi blant annet CD-veksler og elektronisk stabilitetsprogram og aluminiumsfelger.

Lengre komfort

Peugeot 307 i kombiutgave kjører godt, men er kanskje hakket for sportslig i fjæringen for noen. Med 10 ekstra centimeter i akselavstand kan det virke som at 307 SW er blitt mer komfortabel. Et annet komfortpluss er at alle SW-utgavene vil bli levert med elektronisk klimaanlegg som standardutstyr.

Les videre om konklusjon og konkurrenter på denne lenken.