Plass og komfort

Plassen er som forventet i Cupra R og komforten er under enhver kritikk. Ifølge de som sitter på er det plagsomt og angstfrembringende å være passasjer i en Cupra R.

Plass og komfort
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når vi sklir inn i de deilig Recaro-setene og griper fatt i det tykke skinnrattet får vi en god følelse i kroppen. Dette lover bra for den kommende kjøreturen. Alle knapper og hendler er godt innenfor rekkevidde, og dashbordet er oversiktlig og tøft.

Som vanlig

Plassen foran er det ingenting å utsette på. Setet har ikke så mange justeringsmuligheter, men rattet kan justeres både i høyde og dybde. Du sitter som støpt, og kraftige sidevanger sørger for at du holdes på plass. Setene er i stoff, og det gjør at setet ikke blir så glatt. Både takhøyde og plassen til bena er god, og det skal mye til før du kan snakke om å bli sliten av å sitte bak rattet. Sitter du for lenge vil du nok bli nummen i baken. Konsistensen på sitteputen er nemlig veldig hard.

Dessverre kan vi ikke være like rosende i vår omtale av baksetet. Hvordan du enn snur og vender på det blir baksetet et sted du helst ikke vil oppholde deg. I Cupra er det sportsbaksete hvor eventuelle passasjerer som sitter på hver sin side også har et bøttesete. Plassen på midten er ikke anvendbar. Bak er det også kun to hodestøtter og to trepunktsseler. Det forteller at heller ikke Seat vil at det skal sitte noen der, selv om bilen er registrert for fem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer enn fast i fisken

Plass og komfort

Å si at Cupra R er fast i fisken vil være og underdrive. Senket, lav og med digre dekk i dimensjonen 225/40-18 sier det seg selv hvilket publikum Seat henvender seg til. Her det opplagt mest viktig at kjøregenskapene er riktige på bekostning av passasjerenes ve og vel. I Cupra er det slik at det dunker og smeller ganske hardt, det er ikke fritt for at det til tider blir litt ubehagelig. På lange ujevnheter bedrer det seg noe, men du merker fortsatt at det er en sportslig bil du skal håndtere.

Upraktisk bagasjerom

Med en total lengde på 416 centimeter er ikke plassutnyttelsen i Leon dårlig, hvis vi ser bort fra baksetet. Bagasjeromsvolumet er på 340 liter og det er middels enkelt å benytte seg av den tilmålte plassen. Høy lasteterskel gjør både lasting og lossing vanskelig. Noe som forenkler hverdagen er at bakseteryggen er delt i forholdet 60/40 og at det er enkelt å legge den ned. Det er også kroker til surre fast gods med, noe som kan komme godt med i en bil som dette.

Det er mye bra og si om Cupra R, og konkurrenter i samme klassen er det svært sparsommelig med.

En oversikt over andre alternativer i den samme prisklassen finner du her.