Plass og komfort

Du lider ingen nød bak rattet i Forester, selv om siste skrik fra Subarufabrikken fortsatt ikke er moderne.

Plass og komfort


Nå er antagelig ikke det noe Subarukundene legger mye vekt på. Da hadde de ikke kjøpt Subaru. Det skal sies at Forester har kommet seg mye siden forrige generasjon, men det skulle ikke så mye til heller. Vi synes Forester har kommet seg opp på et akseptabelt nivå selv om noen knapper og brytere er litt ulogisk plassert.

Sportslig

Interiøret har blitt ganske fint med forskjellige plastkvaliteter som passer bra sammen. Den sølvfargete midtkonsollen lyser godt opp i det svarte interiøret og en "hullete" finish i dashbordet er et kult avbrekk. Ratt og girkule er trukket i skinn, og er helt topp å holde i. Heller ikke på denne versjonen av Forester kan rattet justeres i lengden, men vi finner en grei kjøreposisjon likevel. Setet holder kroppen bra på plass og det føles behagelig også etter lengre distanser. Det kan justeres i høyden og puten har justerbar vinkel. Armlener på begge forsetene er også behagelig.

Selv om det ikke akkurat oser ekslusivitet av detaljene er det ikke mye å si på kvaliteten. Knirkelyder er fraværende og biler fra Europa med mye høyere status enn Subaru har interiør som støyer mer enn dette.

Bortgjemte knapper

Plass og komfort


Det meste er greit å håndtere, men det er noen knapper som er gjemt vekk. På venstre siden mer eller mindre utenfor synsfeltet finner vi tåkelysbrytere, aktivering av konstantfartsholder justering av hovedlys samt et par andre knapper. Her må du bli litt kjent for å finne frem. Logisk er det i hvert fall ikke. På den positive siden så kan vi nevne at spaken for betjening av fartsholderen sitter på rattet og er enkel i bruk.

Enkel bakkestart

Vi velger å omtale dette under punktet komfort. Forester utstyrt med en genial detalj som gjør at bilen ikke triller bakover ved bakkestart. Når du stopper i en bakke og trykker inn bremsepedalen og kløtsjen, kan du slippe bremsepedalen igjen uten at bilen triller bakover. Bremsen utløses først samtidig med at kløtsjpedalen slippes. Veldig enkelt og behagelig. Du slipper dermed den gamle metoden med håndbrekket.

Bråk

Forester turbo er ikke det vi kan kalde for stillegående. Motoren har selvsagt sin del av skylda. Når den brukes så bråker det. I tillegg er det vindstøy i Forester. Subaru har valgt en løsning som går ut på ikke å ha ramme på sidevinduene. Med andre ord så stikker vinduet rett opp av døren uten innramming når dørene er åpnet. Vi tror noe av støyen kommer inn her. På kabrioleter og kupeer som har slike vinduer, spretter vinduet opp omlag en centimeter etter at døren er lukket for å tette skikkelig. Slik burde også ha vært her.

Små SUV-modeller med litt sprelske motorer er det lite av. Vi har samlet noen andre biler i den samme prisklassen på denne lenken.