Plass og komfort

Mercedes-Benz S 430 4MATIC koster nærmere 1,3 millioner kroner. Med en slik prislapp blir forventningene høye.

Plass og komfort


Nå skal sies at den norske Mercedes-importøren ikke alene har skylden for den avskrekkende prisen. I Sverige koster bilen for eksempel 799.000 kroner. Differansen mellom disse to prisene går i den norske statskassen.

Likevel, det er prisen på 1,3 millioner kroner vi må forholde oss til, og vi må derfor innrømme at vi ble litt skuffet over at mye av utstyret i vårt testeksemplar var ekstrautstyr. For eksempel er verken nøkkelkortet (keyless go) eller avstandsholderen (distronic) å finne blant standardutstyret. Også de herlige setene i vårt eksemplar viste seg å være ekstrautstyr. Du finner som vanlig full oversikt over ekstrautstyret i kapittelet Tekniske data.

Mye elektronikk

Likevel, selv i standardutførelse er bilen svært velutstyrt. Standardutstyret inkluderer blant annet skinninteriør, navigasjon, parkeringssensorer, CD-skifter, alarm, bixenon-lykter, elektronisk klimaanlegg, 8 kollisjonsputer, doble vinduer, fartsholder, metallic lakk og så videre og så videre. Ja, vi vil faktisk anta at det finnes mer elektronikk under S-klasse-skallet enn det finnes i et gjennomsnittlig norsk hjem.

Himmelrike for knottomaner

Plass og komfort


S-klasse-interiøret omslutter deg i positiv forstand og minner mye om det nye E-klasse-interiøret. Alle materialer, også plastflatene, medvirker til å gi en høy kvalitetsfølelse og overflate-finishen er upåklagelig. Knapper og brytere omgir deg på alle kanter, noe som gjør interiøret til et himmelrike for en knottoman.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre vil nok oppleve den enorme mengden funksjoner som uoversiktlig. Til Mercedes-Benz sitt forsvar skal det imidlertid sies at de viktigste knappene er greie å lokalisere og betjene. Men hvis du har ambisjoner om å lære deg alle funksjoner, bør du nok sette av en ukes tid. For her er mulighetene mange.

Pre-safe

Hvis vi skulle omtalt alt utstyret, hadde denne artikkelen blitt utrolig lang, og vi skal derfor nøye oss med å omtale et par funksjoner. En av de aller mest interessante løsningene har fått navnet Pre-safe. Pre-safe-konseptet innebærer blant annet at sikkerhetsbeltene strammes og at seteryggen rettes opp når systemet registrerer at man er i ferd med å komme opp i en farlig situasjon. Du kan lese mer om Pre-safe her.

Distronic

Plass og komfort


Vi vil også nevne avstandsholderen, som på Mercedes-språket kalles Distronic. Denne fantastiske oppfinnelsen består blant annet av en radar, som er koblet sammen med fartsholderen. Når radaren registrerer at avstanden til forankjørende bil minker, reduserer bilen automatisk gasspådraget. Hvis avstanden minker ytterligere, aktiveres bremsene for å opprettholde avstanden. Så snart bilen foran øker farten, økes gasspådraget helt til bilen er oppe i den hastigheten man har valgt gjennom fartsholderen.

Morsomt og smart

Dette systemet fungerer usedvanlig godt og er blant de morsomste oppfinnelsene vi har prøvd på lenge. Vi kan garantere at det er en rar opplevelse når bilen plutselig begynner å bremse på egen hånd. Men viktigere enn underholdningsverdien er selvsagt sikkerheten. Med avstandsholderen innkoblet er det lite sannsynlig at man opplever å kjøre på andre biler bakfra.

Det skal imidlertid nevnes at radaren får problemer i skikkelig norsk snøvær. Vi opplevde å bli bedt om å fjerne snøen foran radaren, som befinner seg i grillen.

Kan hviske

Plass og komfort


Også støyisoleringen må vies noen ord. Doble vinduer og særdeles god isolering resulterer i et svært stille førermiljø. Når i tillegg vifteanlegget er svært stillegående, kan man om ønskelig kommunisere ved hvisking i 100 kilometer i timen.

Vårt testeksemplar var dessverre ikke utrustet med original-seter. Men for drøye 10.000 kroner kan man bli eier av de fantastiske forsetene som satt i vårt eksemplar. Regulerings-mulighetene er utallige, blant annet kan man regulere lengden på sitteputene. Alt foregår selvsagt elektrisk. Sittekomforten svært god, samtidig som setene gir god sidestøtte. Vi ville ikke hatt noe imot å flytte et av disse setene inn i stuen. Vi nevner imidlertid at vi har vært borti biler med mer avanserte innstillinger av korsryggstøtten.

God plass bak

Med tanke på hvor god bakseteplass man finner i en del av de nye kompaktklasse-modellene, ikke minst i Honda Civic, skulle man kanskje tro at bakseteplassen i S-klasse var enda bedre enn den faktisk er. Når det er sagt - vi stortrivdes i baksetene som byr på svært god benplass. Og skulle man ønske enda bedre bakseteplass kan man selvsagt investere i den lange utgaven, som er 12 centimeter lengre.

Plass og komfort


Uansett, baksetepassasjerene kan glede seg over både sminkespeil, leselys og et midtarmlene med integrerte koppholdere og oppbevaringsrom. Faktisk fant vi flere steder å legge fra oss ting her enn i forsetene, der vi kunne ønsket oss flere rom og holdere.

Bagasjerommet er stort, men ikke enormt. 500 liter er det samme som for eksempel Ford Mondeo kan skilte med.

Egen følelse

For ordinære dødelige gir det uten tvil en viss høytidsfølelse å ta plass i en Mercedes S-klasse. Ikke bare er man omgitt av lekre materialer og haugevis med knapper, man skiller seg også ut i trafikkbildet. For selv om S-klassen har solgt godt her i landet, er den fortsatt ikke noe dagligdags syn.

Men det er flere bilprodusenter som tilbyr eksklusive sedaner. Les mer om konkurrentene her.