Plass og komfort

Nye løsninger er bra, så lenge de gir økt brukervennlighet. Når de nye løsningene medfører forvirring og bannord stiller saken seg annerledes.

Plass og komfort


Vi liker å anse oss selv for å være moderne og fremskrittsvennlige. Og vi sparer ikke på lovordene når bilfabrikanter lanserer nye løsninger som forenkler førerens tilværelse. For eksempel har vi skrytt av invensjoner som treblink-funksjon, ekstravisk, automatisk aktivering av bakrutevisker og ettrykk-funksjon på vindusheisene.

Håpløse hendler

Men beklager Opel, vi klarer ikke å finne noe positivt med deres nye hendel-teknologi. Tvert i mot, vi lot oss irritere kraftig over disse hendlene, som hopper tilbake i utgangsposisjon etter bruk. For eksempel opplevde vi gjentatte ganger å forvirre våre medtrafikanter ved å blinke i vilden sky, mens vi forvirret forsøkte å slå av blinklysene. Også vindusviskerne brukte vi flere dager på å bli venne oss sånn noenlunde til. Vi foreslår at Opel følger den åttende fjellvettregelen; "Vend i tide, det er ingen skam å snu".

Manglende logikk

Plass og komfort


Dessverre var det også flere ting ved Vectra GTS som fremkalte irritasjon. Vårt eksemplar var blant annet utrustet med en multimedia-enhet som resulterte i mye hoderysting. For eksempel forsto vi aldri helt hvordan radioen fungerer. Vi fant heller aldri noen mute-knapp, noe som medførte at vi måtte slå av radioen for å bli kvitt lyden for en liten periode. Og når man slår av radioen, deaktiveres samtidig kjørecomputeren og navigasjonen. Hvorfor?

P4-filter

Vi er ikke blant landets mest ivrige P4-lyttere. Likevel synes vi det er litt rart og ikke så lite irriterende at radioen med ujevne mellomrom kobler inn et P4-filter, som medfører at lyden forsvinner. Etter å ha koblet ut RDS-funksjonen bedret situasjonen seg en liten stund, helt til radioen selv koblet RDS-funksjonen inn igjen.

Vi opplevde også å få gjentatte spørsmål vedrørende TMC-sendinger, hva nå enn det skulle bety. Spørsmålet må besvares før man får tilgang på de ordinære funksjonene.

Unødvendig tungvint

Plass og komfort


Vi er opptatt av sikkerhet, og synes for eksempel det er bra at Vectra GTS er utrustet med 6 kollisjonsputer og aktive hodestøtter. Men når man bor i Norge blir det litt irriterende når man hver gang man starter motoren får beskjed om at det er kaldt ute og at man må trykke på en knapp for å få tilgang på andre funksjoner.

Vi nevner også at bagasjelokket ikke kan åpnes uten at man først har trykket på en knapp inne i bilen og at ESP-knappen av en eller annen merkelig grunn er den knappen som befinner seg lengst unna føreren.

Vectra GTS er på mange måter en god bil, og det er derfor synd at helhetsinntrykket svekkes så sterkt fordi Opel åpenbart mangler kompetanse i faget brukervennlighet.

Begrenset takhøyde

Vi har tidligere testet sedanutgaven av nye Vectra og du kan lese mer om interiør, seter og materialer her. I Vectra GTS er bagasjelokket erstattet av en bakluke, men lastekapasiteten er den samme, 500 liter. I likhet med sedan-utgaven lider også GTS under begrenset takhøyde for baksetepassasjerene. Benplassen er imidlertid svært god.

Opel Vectra GTS 3.2 V6 koster hele 547.000 kroner. Det betyr at bilen må finne seg i å bli sammenlignet med svært så eksklusive konkurrenter. Les mer om konkurrentene her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.