Plass og komfort

Den innvendige plassen er god og inntillingene tilstede gjør førerplassen til en perfekt ergonomisk nytelse.

Plass og komfort


Å kjøpe en slik bil uten noe ekstrautstyr er nok helt uaktuelt og det baller fort på seg med 60-70.000 kroner i ekstrautstyr. Vi hadde kroner 65.290 i ekstra godsaker og vi satt pris på det også. Vi hadde dessverre ikke det største stereoanlegget til Volvo som øregangene våre har lidd under flere ganger før, men nesten toppmodellen gjorde susen det også. Parkeringsvarmer med timer koster 1.700 kroner og er verdt hver eneste krone. Vi hadde også blant annet regnsensor, Isofix-fester, telefon og bi-xenon hovedlys for å nevne noe.

Logikkens opphav

Selv med et massivt referansegrunnlag er det ikke alltid like lett å finne ut hvordan ting fungerer når vi setter oss i en ny bil for første gang. XC70 er den rake motsetningen. Har du sett på midtkonsollen i noen sekunder kan fra da av betjene bilen i blinde, og uten i det hele att å ha sett på bruksanvisningen. Store knapper og skruknotter er så enkelt og greit plassert at det er en fryd. Både stereo og klimaanlegg betjenes delvis med skruknotter og vi liker det mye bedre enn trykknapper som det er altfor mye av i andre biler.

Komfortable seter

Plass og komfort


Setene har også Volvo skikkelig dreisen på. Vi tror ingen vil få problemer med å tilbinge mange timer i disse setene. De er faktisk veldig gode. Skinnsetene vi hadde koster 6.000 kroner og er ingen stor post i dette regnskapet. Bak er det også greit med plass, men XC70 er ikke av de lengste bilene i klassen og baksetene lider litt under det. Vår bil var nok tilsiktet små barn siden det var Isofix-fester på begge plassene bak. Dette sammen med elektrisk barnesikring av bakdørene er kjekt å ha.

Overraskende

Av alle bilene vi kjører som har løs færing blir vi til stadighet påmint at myk fjæring ikke er det samme gode egenskaper over dumper og hull. I XC 70 slår det ganske mye og du må ta det overraskende rolig over småhindringer for at det ikke skal bli for plagsomt. Ikke nok med at det kjennes, men det høres også. Dette er et punkt hvor det er mye å hente fortsatt. Støynivået ellers er på et veldig behagelig nivå og selv ikke dieselmotoren klarer å ødelegge den positive opplevelsen. Den gir fra seg en ganske fin lyd.

Rommelig

Plass og komfort


XC70 er rommelig og da særlig helt foran og helt bakerst. Den har også noen lure løsninger for å gjøre livet enklere. Mellom baksete og bagasjerommet er det et metallgitter som kan felles ned fra taket. Enkelt og ute av veien når det ikke er bruk. I bagasjerommet kan du løfte opp en lem med knagger hvor du kan henge fast handleposer. Det gjør at epler og hermetikkbokser ikke ruller rundt til voldsom irritasjon. Sender du med noen ekstra hundrelapper får du også koppholdere og en søppeldunk.

Som nevnt i innledningen er ikke dette noen blomstrende klasse, men noen alternativer finnes. Mer om det og konklusjonen på Volvo XC 70 D5 finner du her.