Plass og komfort

Touareg-interiøret er eksklusivt, velordnet og brukervennlig. Offroad-detaljene er nærmest fraværende.

Plass og komfort


I Toyota Land Cruiser finner du kraftige håndtak i A- og B-stolpene, kompass, høydemåler, lavgirspak og håndbrekk. Når du entrer Volkswagen Touareg er det ikke mye som trekker tankene mot ekspedisjoner og kjøring i vanskelig terreng. Håndtakene, kompasset og høydemåleren mangler, lavgirspaken er erstattet av et lite hjul og håndbrekket har måttet vike plassen til fordel for en bred og elegant midtkonsoll.
Touareg-interiøret minner med andre ord langt mer om det du finner i en eksklusiv stasjonsvogn. Og det er kanskje like greit. For hvor mange Touareg-eiere vil egentlig bruke bilens terrengegenskaper for det de er verdt?

Gjennomført kvalitet

Plass og komfort


Uansett, kvalitetsopplevelsen er svært høy, og står ikke tilbake for det vi kjenner fra BMW, Mercedes-Benz og fetter Audi. Interiørplasten er polstret, overgangene mellom dører og dashbord tett og lekker, instrumentene stilige og knappene mange.

Det store multifunksjonsrattet, som selvsagt er justerbart også i dybde, har knapper for betjening av både fartsholder, radio og kjørecomputer. Styreredskapet er trukket i skinn og ligger godt i hendene.

Midtkonsollen rommer det integrerte stereoanlegget og klimaanlegget, som har to soner. Knapper og hjul er store, ryddig plassert og lette å nå og det tar ikke lang tid før man er fortrolig med Touareg-interiøret.

Enkelte svakheter

Vi har i det hele tatt svært lite å utsette på Volkswagens løsninger. Men noen innvendinger har vi. De nye hendlene er etter vårt syn litt for korte. I tillegg har Volkswagen kuttet ut normalviskertrinnet og i stedet lagt dette inn under intervallfunksjonen. Vi synes også at instrumentenes lesbarhet er hemmet av litt for mange streker. Vi opplevde heller ikke at den fancy rulleknappen på rattet er mer brukervennlig enn løsningen vi kjenner fra andre Volkswagen-modeller - vippeknappen på tuppen av vindusviskerhendelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lite støy

Plass og komfort


Disse småtingene er imidlertid ikke nok til å hindre at helhetsinntrykket blir svært positivt. Ikke minst er støynivået imponerende lavt. Motorlyden er knapt hørbar i motorveihastighet og selv om vårt testeksemplar altså var satt opp med 25,5 centimeter brede dekk, var det svært lite dekkstøy som nådde våre ører. Noe vindstøy er det. Og viften produserer et merkbart sus på trinn fire og oppover. Sett under ett er imidlertid kupeen imponerende godt isolert mot støy.

Mye ustyr

Touareg er også en velutstyrt bil. Det integrerte stereoanlegget er standardutstyr, i likhet med de 10 høyttalerne. Det samme er fartsholderen, som fungerer helt ned i 25 kilometer i timen, parkeringssensorer, bixenon-lys, alarm, seks kollisjonsputer, treblinkfunksjon og isofix barnesetefester. Egentlig er det ikke mye annet enn regnsensorer og navigasjonsanlegg som kunne utfylt utstyrslisten.

God plass

Plass og komfort


Vårt testeksemplar var utrustet med elektrisk justerbare skinnseter, noe som er ekstrautstyr (31.200 kr). Sitteputen gir god lårstøtte og en elektrisk justerbar korsryggstøtte sørger for at også ryggen har det godt. Sidevangene er ikke voldsomme, men gir akseptabel sidestøtte.

Også baksetepassasjerene har det godt. I likhet med forsetepassasjerene har de god plass til både ben og hode, samtidig som de sitter høyt over bakken. Hele fire luftdyser sørger for at også baksete-sliterne raskt får glede av varmeapparat og klimaanlegg. Leselys og midtarmlene øker komfortgraden og hodekollisjonsputer, trepunktsbelter og hodestøtter ivaretar sikkerheten. Sistnevnte kan faktisk justeres i vinkel. Bra.

Stort lasterom

Rette sidevegger sørger for at lasterommet blir usedvanlig ryddig og fraværet av terskel gjør inn- og utlasting greit. Innlastingshøyden er riktignok relativt høy, men dette er noe hele klassen naturlig nok sliter med. Lasterommet er stort allerede i utgangspunktet, 555 liter. Hvis man i tillegg vipper frem sitteputen og feller ned bakseteryggen, som er delt 70/30, får man tilgang på hele 1.570 liter. Det skal imidlertid nevnes at de bakre hodestøttene må fjernes under operasjonen og at gulvet ikke blir helt flatt.

Mangler reservehjul

Plass og komfort


Fordi Volkswagen ikke har festet reservehjulet på bakluken, kunne de utruste Touareg med en topphengslet bakluke, noe som er langt mer praktisk enn alternativet - sidehengsling. I tillegg kan vinduet i bakluken åpnes separat.

Vi fant ikke noe reservedekk under lasteromsgulvet. I stedet fant vi et skum-reparasjonssett. Vi synes alle biler burde være utrustet med reservedekk, ikke minst biler i offroad-klassen. Det er imidlertid mulig å få kjøpt reservedekk som ekstrautstyr og dette skal passe i brønnen under matten. To 12-volt-uttak, to lamper og lasteromsskjuler er på plass.

Vi har gitt Volkswagens nye firehjulstrekker mye skryt. Hvordan klarer den seg mot konkurrentene.