Plass og komfort

Markedet for store firehjulstrekkere etterspør komfort, og M-klasse og til en viss grad Range Rover viste at det var mulig å produsere biler av denne typen med komforten i behold.

Plass og komfort
Plass og komfort


Det Toyota viser med nye Land Cruiser er at det går an å ta terrengegenskaper på alvor, og likevel tilby komfort.

Riktig

Før tenningsnøkkelen dreies er alt som det skal være med tanke på komfort i disse to bilene. Du sitter i gode skinnseter, det er godt med plass, sikten er god og det meste av komfortutstyr er på plass. Det er komforten i fart som har vært denne biltypens problem. Høyden gir vindstøy, grove dekk gir dekkstøy og stort behov for motorkraft har gitt motorstøy.

Det er ML 270 CDI som har det laveste støynivået, men Land Cruiser er kommet opp på et helt annet nivå med den nye modellen. Det er først og fremst motorlyden som fortsatt er for høy i Land Cruiser.

Bredere, lengre, høyere

Land Cruiser er en større bil enn M-klasse. At du merker det ved lukeparkering er en ting, den plassen du som regel er ute etter i en bil i denne klassen får du i mye større grad i Toyotaen. Bagasjerommet er mer praktisk og du har plass til tre ekstra passasjerer i en tredje seterad. Resten av kupeen gir også et mer luftig inntrykk.

Som en bil beregnet får røff bruk virker Land Cruiser som den gir litt mer enn M-klasse, og den er på mange måter en mer fleksibel bil enn det den stasjonsvognaktige M-klasse er.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskjeller

Mercedes-Benz ML 270 CDI kommer fra en produsent som lager dyre biler til daglig. Toyota derimot lager produkter som opererer i mellomsjiktet prismessig. I denne klassen av luksus-SUVer konkurrerer de likt og da er det små men viktige ting som skiller. Det er tydelig at Mercedes-Benz har mer erfaring i å skape luksusfølelse i bil, materialvalg og finish ligger hakket foran Toyota.

Plass og komfort
Plass og komfort


Detaljer som at vindusvaskeranlegget i M-klasse sørger for at hele frontruten får en dusj med spyleveske der det i Land Cruiser sendes fire enkeltstråler som treffer frontruten, er et eksempel på den lille forskjellen.

Knallbra navigasjonsanlegg, nesten ….

Toyota Land Cruiser GX kommer med et navigasjonsanlegg som setter klassestandard i brukervennlighet. En trykkfølsom skjerm, som også brukes til å styre andre funksjoner som klimaanlegg og radio, hjelper godt til å redusere knotet som mange andre navigasjonsanlegg er belemret med. Kartene er lagret på DVD-plater med mye større kapasitet enn CD-rom-plater som for eksempel navigasjonsanlegget i Mercedesen er utstyrt med. Dessverre dekker kartene kun deler av østlandet foreløpig.

Les videre om konklusjonen her.