Plass og komfort

Nissan Micra Tekna kjennetegnes ved et moderne interiør og høyt utstyrsnivå.

Plass og komfort


Nøkkelfrie løsninger har hittil stort sett vært forbundet med dyre luksusbiler som Mercedes-Benz S-klasse og Audi A8. Nye Micra er derfor i eksklusivt selskap. En såkalt intelligent nøkkel er nemlig standardutstyr i Micraer med 1,2 og 1,4-liters motorer. Det betyr at du slipper å fikle med nøkler når bilen skal åpnes og låses. Nøkkelen kan trygt legges i lommen, en sensor vil registrere at nøkkelen er på plass og døren åpnes eller låses ved å berøre en liten gummiknott. Heller ikke når bilen skal startes er nøkkelen nødvendig. Så lenge du har nøkkelen i nærheten av tenningslåsen, kan denne vris rundt - og bilen starter. Genialt?

Ikke perfekt

Både ja og nei. Systemet er åpenbart et stort fremskritt i forhold til ordinære løsninger. Men litt finjustering må til før systemet blir perfekt. Vi irriterte oss nemlig over at vi på amerikansk vis måtte trykke på en knapp for å få skrudd tenningen helt av. I tillegg opplevde vi et par ganger at bilen brukte noen sekunder på å oppdage at nøkkelen var i nærheten og at det dermed tok litt tid å starte.

Mye utstyr

Plass og komfort


Men Tekna-versjonen kan skilte med mer enn et fancy nøkkel-system. Standardutstyret omfatter blant annet et elektronisk klimaanlegg, en rattbetjent radio/CD-spiller, en avansert kjørecomputer og følg-meg-hjem-lys. Elektrisk regulerbare og oppvarmede speil, elektriske vindusheiser foran og lyktepylere er også standardutstyr. Sikkerheten ivaretas av fire kollisjonsputer, aktive hodestøtter, fem trepunktsbelter, akustisk beltepåminner, beltestremmere og isofix barnesetefester.

Med tanke på at Micra 1.2 Tekna koster snaue 173.000 kroner er bilen dermed svært velutstyrt.

Moderne

Plass og komfort


Interiøret er ikke spesielt eksklusivt. For eksempel er all plast av den harde typen. Til gjengjeld oppleves Micra som urban og moderne. Dashbordlinjene er elegante og hele tre informasjonsdisplayer har fått plass i midtkonsollen. Dørinnmaten er nyskapende og det treekede rattet av multifunksjonstypen. Oppbevaringsrommene kunne gjerne vært flere, men to koppholdere er i hvert fall på plass.

Nissan er åpenbart klar over at kvinner utgjør en stadig større del av kundene i småbilsegmentet og har utstyrt Micra med en egen veskekrok, samt sminkespeil i begge solskjermer.

Små, men lettleste

Instrumenthuset er relativt lite og den tradisjonelle temperaturmåleren har forsvunnet. Denne er erstattet av blå og røde symboler, som symboliserer henholdsvis kald og overopphetet motor. Til tross for den beskjedne størrelsen, er både fartsmåler og turteller lett lesbare. Sistnevnte er faktisk plassert til høyre, noe som vanligvis er forbeholdt mer sportslige biler.

Morsom kjørecomputer

Også kjørecomputeren er nok utviklet med befolkningens bedre halvdel i mente. For her finner man ikke bare informasjon om forbruk og gjennomsnittsfart. I tillegg kan man programmere inn påminnelser for bryllupsdag og fødselsdager. Grafiske støttefigurer gir kjørecomputeren god lesbarhet.

Både radio og klimaanlegg er logiske og lette å betjene. Men det faktum at setevarme-knappene er plassert mellom setene og at speiljusteringsknappen gjemmes bak rattet, trekker ned.

Kort, men luftig

Plass og komfort


Micra er bare 371,5 centimeter lang og blir dermed ganske kort sammenlignet med mange av konkurrentene, hvorav de fleste er mellom 380 og 390 centimeter lange. Unntaket er Yaris, som kun er 361 centimeter i lengderetningen.

Men selv om Micra er kort, er den ikke noen klaustrofobisk opplevelse. God takhøyde sørger for at kupeen oppleves som luftig for forsetepassasjerene. Forsetene er greie og gir bedre sidestøtte enn de beskjedne sidevangene kan antyde. Sitteputen kunne gjerne vært enda lengre, men vi gir pluss for justerbar korsryggstøtte.

Rom for forbedringer

Det er imidlertid liten tvil om at det finnes rom for forbedringer. Høye førere klaget over problemer med å finne støtte for høyrefoten og justeringsknotten for seteryggen er knotete plassert mellom setet og døren. Førersetet kan justeres i høyden, men da reguleres hele setet opp og ned. Vi hadde satt pris på en egen justeringsmulighet for fremre del av sitteputen.

Det treekede rattet, som faktisk er skinntrukket, ligger godt i hendene. Både radio og kjørecomputer kan betjenes via knapper på venstre eke, noe som fungerer bra. Dessverre er det ikke mulig å justere rattet i dybden.

Smart løsning

Plass og komfort


Bilprodusenter har i alle år hatt et stort dilemma; skal de prioritere bakseteplass eller bagasjeromsplass? Nå har stadig flere produsenter løst denne gordiske knuten, deriblant Nissan. I nye Micra kan du nemlig justere hele bakseteraden frem 20 centimeter hvis du ønsker et større bagasjerom - og tilbake igjen hvis du prioriterer bakseteplass.

Ved å skyve baksetet helt frem, klarte vi faktisk å få plass til en stor barnevogn på høykant. Og når man skyver baksetet tilbake, blir det faktisk benplass nok for voksne personer. Takhøyden er imidlertid ikke spesielt imponerende og baksetet egner seg dermed kun for kortere turer. Manglende sidestøtte og fravær av leselys medvirker til at luksusopplevelsen uteblir.

Ikke de mest fleksible løsningene

Plass og komfort


Med baksetet i fremre posisjon rommer bagasjerommet 371 liter, noe som svært bra. I tillegg kan bakseteryggen, som er delt 60/40, legges ned. For å få til dette må man imidlertid gå inn via bagasjerommet, noe som er upraktisk. Vi nevner også at sitteputen ikke kan vippes frem og at lasteterskelen er høy, noe som vanskeliggjør inn- og utlasting. Til tross for justerbare bakseter blir dermed ikke Micra den mest fleksible bilen på markedet.

Som den oppvakte leser er klar over, er småbilklassen full av deltakere. La oss kikke nærmere på konkurrentene.