Plass og komfort

XC 90 er stor og vår modell rommer greit fem voksne og to barn. Den har også et svært fleksibelt baksete.

Plass og komfort


Vi synes Volvo er gode på komfort og særlig setene utmerker seg positivt. Setene i XC 90 har vi sittet mye i før, og det er de samme som du finner blant annet V70. De fleste justeringsmuligheter er på plass og den har i likhet med XC 70 også korsryggstøtte som justeres med en nesten utilnærmelig skrue høyt på siden av seteryggen. Våre testbil var topputstyrt, men vi kan meddele at både materialer, finish og kvalitetsfølelse var av god standard. Volvo har valgt et materiale i dashbordet som er litt fargefølsomt. Det kan vi forklare med at det ser forholdsvis eksklusivt ut i svart, mens testbilen med beige interiør faktisk ser litt mer plastikkaktig ut.

Komfortabel

Fjæringen har mye å si for komforten og XC 90 har en forholdsvis myk fjæring, likevel krenger det ikke nevneverdig mye i svingene. Vi er derimot glad for at bilen hadde originale felger og dekk i dimensjonen 235/65-17. Vi har kjørt XC 90 T6 en gang tidligere med 18 tommers felger og det blir betydelig mer bankete. Det ble betydelig mer smell i dekkene med 18-tommere. Vi ville holdt oss til de litt mindre felgene. Også støynivået er svært lavt. Det er motoren som lager mest lyd. Vind- og dekkstøy vil nordmenn her hjemme, som ikke kjører kriminelt fort, sjelden merke noe til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fleksibel

Plass og komfort


Hvis du velger XC 90 som femseter får kupeen tradisjonelle seteløsninger. Som syvseter blir det en flerbruksbil. Da blir andre seterad tre individuelle seter som kan justeres i lengderetningen. Det midterste setet kan trekkes lang frem og den bakerste delen av midtkonsollen kan fjernes slik at den i midten bak nesten sitter mellom forsetene. Høyre og venstre sete bak kan også justeres frem og tilbake. Når de bakerste setene skal benyttes er tilgangen ganske grei siden setet foran glir frem i tillegg til at ryggen vippes fremover. Den tredje seteraden oppbevares skjult i bagasjeromsgulvet når den ikke er i bruk.

Lettbrukt

Plass og komfort


Selv om det omfangsrike ytre er ganske greit å holde kontroll over, er det behagelig med parkeringssensorer. Det koster 3.900 kroner, men i den store totalen er det nok verdt det. Det gjør det enkelt å plassere bilen på trange steder. Enkelt er det også bruke alt utstyret som befinner seg i midtkonsollen. Vi har en del trening i denne layouten og selv om den er videreutviklet til XC 90 er nok dette av det mest selvforklarende som finnes. Vi hadde stereoanlegg, telefon og navigasjonsanlegg (ikke for Norge). Bruksanvisning er unødvendig. Dette går av seg selv.

Lem

Akkurat som BMW X5 og Range Rover har XC 90 også todelt bagasjeromsluke. Den øverste delen går opp og den nederste delen felles ut som en lem. Den letter innlastingen, men det blir langt å strekke seg helt inn til bunnen av bagasjerommet. Den er derimot fin å sitte på eller bruke som trapp for å rekke opp til skibokser og taklast.

Konkurransen i klassen er knallhard og mer om det finner du her.