Plass og komfort

Plassen i Megane er god, men den loddrette bakruten fjerner en del bagasjeplass.

Plass og komfort


Megane er veldig komfortabel og støynivået er på et minimum, takket være blant annet den svært stillegående motoren.

Kule detaljer

Renault har utstyrt Megane med et kort som stikkes inn i dashbordet og som dermed gjør at bilen kan startes med et lett trykk på en knapp. Du stopper bilen med den samme knappen. Kortet har knapper for låsing av bilen og åpning av bagasjeluken. Dessverre mangler de tre knappene funksjonsmerking.

Dieselpåfylling er også enkelt. Du slipper å skru av noen lokk i det hele tatt. Du vipper opp luken til påfyllingen og stikker pistolen i hullet. Ingen skrulokk blir dermed hengende å skrape i lakken, mens du tanker Megane.

De fleste biler har enten for fotbrekk eller langsmontert håndbrekk. I Megane er håndbrekket montert på tvers og det ser kult ut, men har ingen positive egenskaper i praksis. Virkningen på brekket er også begrenset.

Ikke så kule detaljer

Plass og komfort


Interiøret mangler noen opplagte saker som vi vil ha. Det er ikke ”lov” å levere en bil i kompaktklassen med manuelt justerbare speil. Det er irriterende og unødvendig, og er det flere brukere av bilen, er det uholdbart.

Automatisk klimaanlegg er også behagelig. Det burde det vært her selv om dette ikke er den best utstyrte modellen.

Renault gidder ikke å lage forskjellige instrumentbrett til sine diesel- og bensinmodeller. Drivstoffmåleren på denne dieselmodellen er merket med ”gas”, noe som utvetydig betyr bensin. Våre ”amatørtestere” som ikke merket at dette var en dieselbil ville fylt bensin på tanken, noe som betyr katastrofe. Turtelleren kunne også fått en annen gradering på dieselmodellene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ratt og girspak i skinn liker vi også. Meganeplasten liker vi ikke.

Komfortabel

Megane er i det store en komfortabel bil. Støynivået er på et minimum og fjæringen er behagelig. Motoren imponerer stort og den er svært lavmælt. På tomgang hører du så vidt litt dieselknattring, men når du er i gang er det ingenting å sette fingeren på.

Plass og komfort


Setet har bra med justeringsmuligheter og høyden reguleres med en jekk. Alle setene har hodestøtter og trepunkts sikkerhetsbelter. Det er også ISOFIX-fester på begge sidene bak og på passasjersetet foran. Den høyre kollisjonsputen foran deaktiveres med en bryter og ikke med nøkkelen som er mer vanlig.

Rommelig

Megane har god plass innvendig og det er bare Peugeot 307 og Honda Civic som er i nærheten av å tukte Megane. Bagasjerommet holder såvidt - det har blitt skadelidende på grunn av designen.

Konkurrenter er det veldig mye av og mer om det finner du her