Plass og komfort

Innerst inne er det også en familiebil. Det er god plass til fem voksne og langturer burde gå greit.

Plass og komfort


Det er lett å trives i Cayenne. Nesten alt i hele kupeen er trukket i sort skinn kun avbrutt av noen aluminiumsdetaljer og unntaksvis litt plast.

Gode seter

På bildene kan setene se litt flate ut, men de føles ikke slik. Gode justeringsmuligheter med sittepute som går opp og ned både i forkant og bakkant, og fireveis korsryggstøtte gjør at de fleste bør klare noen mil bak rattet i Cayenne. Du sitter som støpt også i svingene, og kroppen ga ingen signaler om at det er noen feil med ergonomien. Du har også tre minneposisjoner.

Også bak bør det være mulig å oppholde seg hvis sjåføren tar litt hensyn. Det er god plass til tre personer.

Eksklusivt førermiljø

Plass og komfort

Det er ikke alle forunt å ha slike arbeidsforhold bak rattet. Det store treekede skinnrattet er ikke like hardt og stivt som på 911, men har både riktig fasong og utseende. Det samme gjelder instrumentene. En stor turteller og fartsmåler er likestilt på henholdsvis venstre og høyre side, mens multiinstrumentet i midten også har en digital fartsmåler. Det er fint for alle som bor i land med strenge fartsgrenser. Den analoge fartsmåleren i
Cayenne er nemlig gradert med 30-kilometers intervaller oppover, og er ikke så lettlest som ønskelig. I midtkonsollen finner vi en komplisert enhet som ligner på Mercedes sin Command. Det er en stor skjerm som er omringet av masse knapper til blant annet telefon, stereo, navigasjon og kjørekomputer. Cayenne har også temperaturmåler for både vann og olje. Det er nyttig siden det er viktig at spreke motorer som denne er skikkelig varme før de blir utsatt for terror fra høyrefoten.

Mer lyd (fra motoren)

Plass og komfort


Vi ble skikkelig skuffet over en ting, og vi oppdaget det kun ved en tilfeldighet. De som kjører blir ikke tilgodesett med den store musikale opplevelsen som de fire eksosmunningene gir fra seg. Når du befinner deg bak bilen når noen gasser blir ørene fylt av den vakreste vellyd. Inne i bilen får du ikke med deg dette. Det er synd at de som ikke har betalt bilen får mest glede av lydbildet. Eksosanlegg med lyd i kupeen bør kunne velges som ekstrautstyr.

Bose-anlegget som Cayenne er utstyrt med er det ikke mye å utsette på. Det har til og med fortrengt reservehjulet til fordel for en basskasse. Cayenne er utstyrt med et rikelig antall høytalere og volumet blir justert etter hvor mye støy som kommer inn i kupeen.

Lavt støynivå

Siden vi har klaget over at vi ikke får nyte den herlig motorlyden mens vi kjører kan vi jo heller trekke frem at lydnivået i kupeen er lavt. Litt snerr fra motoren begunstiges vi med, men totalt sett er det stille og rolig i Cayenne.

Cayenne er unik og spesielt god. Ingen konkurrenter kommer i nærheten med verken ytelser eller kjøreegenskaper. Cayenne stiller i en svært eksklusiv klasse hvor kun det beste er godt nok. Vi ser på noen flere kandidater i det absolutte tetsjiktet på denne lenken