Plass og komfort

Plass er på mange måter komfort – og plassen imponerer i Fusion.

Plass og komfort


Etter at den første skuffelsen over mangelen på fikse løsninger hadde lagt seg var det lett å sette pris på den ekstra plassen Fusion tilbyr.

Hverdagskomfort

Hverdagskomfort i småbilklassen kan være å surre fast barn i baksetet uten å ty til akrobatikk, eller det kan være å ha plass til det lange helfigurspeilet noen absolutt skal ha med hjem fra Ikea.

Ford Fusion tilbyr mer hverdagskomfort enn vanlige småbiler. Større bagasjerom og store dører hjelper godt til, og takhøyden er også med på øke brukervennligheten. I Fusion kan ryggen på passasjersetet foran legges ned for å gi plass til lange gjenstander.

Kjørekomfort

Som nevnt er Fusion mer komfortabel enn Fiesta, men det er ikke nok til å gjøre den til en komfortvinner. Den vil nok av noen føles i stiveste laget, og selv om store dumper ikke plager Fusion rystes den litt i skarpe smådumper.

Plass og komfort


Til tross for dekkdimensjonen er ikke dekkstøyen plagsom. Plagsom er støyen fra toppen av sidevinduene i motorveihastighet, der merkes det klart at Fusion er en høy bil. Motorstøyen irriterer også litt både på tomgang og ved akselerasjon.

Luftig

Innvendig oppleves Fusion som luftig, og både de foran og de bak kan nyte god plass til hoder og knær. Baksetet har ganske flat vinkel på sitteputen, og passasjeren i midten blir sittende på en liten forhøyning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsetene ser ganske ordinære ut. De tilbyr akseptabel sittekomfort til tross for at de mangler både regulerbar korsryggstøtte og setejekken kun regulere vinkelen på sitteputen.

Et stort minus ved forsetene i Fusion er den klønete setevarmen. Av/på-bryteren er plassert under sitteputen. Det er ikke varme i seteryggen, og sitteputen blir fort så glovarm at varmen må skrus av.

Tøfft dashbord

Ford Fusion er svært enkel innvendig. Bortsett fra knappen for setevarme er alle hendler og knapper logisk plassert. Det skulle egentlig bare mangle, det er ikke alt for mange knapper og funksjoner som har fått plass på dashbordet i Fusion.

Plass og komfort


Dashbordet preges av fire kraftige luftdyser og en kraftig midtkonsoll. På toppen av midtkonsollen er det et ekstra oppbevaringsrom som har en gummimatte i bunnen for å unngå at småting sklir rundt.

Det er tre koppholder for forsetepassasjerene, men ingen av de er særlig gode til å holde fast en vanlig brusflaske. Også når det gjelder oppbevaring har Ford holdt igjen litt på kreativiteten.

Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.