Plass og komfort

Phaeton er ustyrt med mange fiffige detaljer, og de er svært logisk plassert. Komforten er også i en klasse for seg.

Plass og komfort
Plass og komfort
Plass og komfort
Plass og komfort


På utsiden er Phaeton diskré, men likevel kraftfull og elegant. Det samme gjelder interiøret. Du bli ikke akkurat lamslått av lekre materialer og dristige løsninger. Det er heller plass, behagelige hvilestoler, utstyrsnivå og den lettbetjente midtkonsollen som gjør inntrykk.

Enkelt

Vel på plass i setet føler vi oss umiddelbart hjemme. Alt er annerledes enn på alle andre VW-modeller bortsett fra Touareg. Instrumenter, multifunksjonsrattet og girspaken drar vi umiddelbart kjensel på. Vi har testet både iDrive (BMW 7-serie) og Command (Mercedes), og infotainment som VW kaller det er desidert enklest i bruk. Skjermen i midten er omkranset av åtte knapper som har forskjellige funksjoner etter hva som er valgt i skjermen. Hovedbildene til skjermen velges med egne knapper, og du har også et hjul for å gjøre valg med.

Topp plass til alle fire

Det er ikke plass til flere enn fire i denne utgaven. Det finnes også en femseters variant, men den har da ikke den omfattende midtkonsollen bak som fireseteren har. I fireseteren har baksetepassasjerene egne seteinnstillinger, massasje og temperatur. Det kan også leveres en knapp slik at vedkommende på VIP-plassen, høyre bak, kan kjøre setet foran seg fremover for å skaffe seg bedre plass. Forsetet kan justeres i alle retninger og har både varme, massasje og kjøling. Det betjenes enkelt ved siden av setet. Du kan sitte der i evigheter.

Taus

Det er stille i en Phaeton. Du hører omtrent ingenting og det eneste du kan ane er litt dekkstøy. Motoren er kun hørbar oppimot maksimalt turtall og vindstøy er totalt fraværende.

Ny luftfjæring

Hvis det er noe som er spesielt vellykket på Phaeton så er det luftfjæringen. Fjæringen er progressiv, og i stedet for bruke demperne til å justere fjæringen kan de nå konsentrere seg fullstendig om dempingen. Bilen flyter over ujevnheter og vi har sjelden, om ikke aldri, blitt transportert mer komfortabelt. Luftfjæringen kan også stilles inn i fire hardheter og i to høyder.

Phaeton er komfortabel og rask, men konkurrentene er ikke langt unna. Mer om det finner du her.