Plass og komfort

Micra har det klart mest spennende interiøret, men det er plassen som er klassens akilleshæl.

Plass og komfort


Og når det gjelder plass er det Fabia som har mest av det. Bagasjerommet og baksetet er mer fleksibelt i Micra, men det kompenserer ikke fullt ut for de fysiske begrensingene i karosseriet.

Liter og liter

Micra har det største og det minste bagasjerommet avhengig av om baksetet er trukket frem eller tilbake. Problemet er at med maksimalt bagasjerom er det ikke plass til å sitte i baksetet, og du kunne like gjerne lagt ned setet som du også kan i Fabia. Velger du den løsningen er Fabia klart størst.

Mellomløsningen, legge ned halve bakseteryggen, kan du ikke i Fabia. Bakseteryggen er hel, og sammen med fravær av sentrallås og elektriske vinduer, er det en detalj som gir bilen et spartansk preg i forhold til Micra.

Plass til folk

Plass og komfort
Plass og komfort


De beste forsetene har Fabia, du sitter med god støtte og har akseptabel plass. I Micra er det vanskelig å finne en god sitteposisjon særlig for lange personer. Også baksetepassasjeren har det bedre i Fabia, i hvert fall to stykker – midtplassen mangler trepunkts-sikkerhetsseler.

Begge disse småbilene er utstyrt med fire kollisjonsputer.

Hvis bare

På motorveien overrasker begge bilene med lavt støynivå opp til lovlig hastighet, og i Fabia hadde støynivået kunne karakteriseres som generelt lavt hadde det ikke vært for innslag av motorlyd. Fabiaen kan også tilby litt bedre fjæringskomfort enn Micraen, størst er forskjellen i små skarpe dumper.

Les konklusjonen her.