Plass og komfort

Hvis plass er luksus er 807 en luksusbil – for mange vil nok lettelsene 807 gjør i hverdagen oppleves som litt hverdagsluksus.

Plass og komfort


Det å måtte slå sammen en mer eller mindre fornuftig konstruert barnevogn for deretter å feste sikkerhetsseler med bare noen få centimeter armslag er en hverdagsprøvelse som man slipper med biler som 807. Det er nok mange barnefamilier som skulle ønske at bilbudsjettet hadde plass til en stor flerbruksbil.

Elektriske sidedører

På ST-utgavene er det standard med elektriske sidedører med fjernbetjening. Det høres kanskje sært ut, men er en funksjon du raskt lærer deg å sette pris på. Etter noen dager var rutinen med fjernkontrollen riktig plassert med en finger klar på knappen før alle posene ble løftet av transportbåndet på butikken. Vel ute på parkeringsplassen var det sesam-sesam og rett inn med posene. Like morsomt hver gang. Eneste vi er litt usikre på er om høflighetkodeksen opprettholdes hvis vi lukker opp døren for noen med ett knappetrykk.

Smart

Plass og komfort


Det er nok skuffer, hyller og rom i 807 til å tilfredstille de aller fleste – bare i dashbordet er det tre separate hanskerom inkludert en på førersiden. Nok rom er ikke Peugeot alene om, men ett stort pluss er at i 807 fungerer de fleste oppbevaringsløsningene godt. En smart detalj var noe så enkelt som en bred strikk ved sokkelen på forsetene. Denne holdt et godt grep om alt fra flasker til aviser.

Forsetene er gode med høydeinnstilling og regulerbar korsryggstøtte. Også setene i rad to fungerte svært godt for voksne, og sikten er god på alle tre plassene.

Fleksibilitet

Det er gjerne mye seter ut og inn og frem og tilbake i reklamene for flerbruksbiler. I praksis er det viktigste at setene er enkle å ta ut, og at de kan justeres i lengderetningen. Setene i Peugeot 807 er ikke veldig enkle å håndtere. De er tunge, og festemekanismen er plundrete. Det er mulig festemekanismen må være så kraftig og omstendelig for å opprettholde sikkerheten.

Et vidvinkelspeil gir oversikt over hva som foregår i baksetet.
Et vidvinkelspeil gir oversikt over hva som foregår i baksetet. Vis mer


Med den tredje seteraden ute av bilen er det plass til de flestes feriebagasje, som syvseter er bagasjeplassen dårlig. Mange vil nok velge den enkleste løsningen med mye bagasje, nemlig å la den tredje seteraden bli i bilen og bare legge ned ryggen på de to setene. Det skal ikke mye bagasje til før det blir en farlig løsning, løs bagasje høyt i kupeen er ikke særlig gunstig ved for eksempel en hard oppbremsing.

Egnet weekendbil

En av de markerte forskjellen fra eldre flerbruksbiler er det lave støynivået. Det gjør biltypen klart mer komfortabel på motorvei. Selv hvis vi beveger oss til plassene lenger bak er støynivået behagelig. Med lyset strømmene inn fra panoramavinduer og tre soltak i glass (ekstrautstyr 19.193 kr), og med en avkjølt brus fra kjøleboksen i midtkonsollen, er det greit å sluke mil på motorvei med noe som for få år siden ville bli karakterisert som kassebil. Sittestillingen er kanskje ikke egnet for sportslig kjøring, men det er en stilling du ikke lett blir sliten av. Dessuten er det god plass til å strekke på ben og armer.

Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.