Plass og komfort

Dette kapitlet kunne vi like gjerne hoppet over, men to mennesker skvises greit inn i kupeen. Bagasje er det veldig lite plass til. Et lite rom bak forsetene er alt, hvis du ikke dropper reservehjulet da…

Plass og komfort


Vi hadde ikke så store forhåpninger til plass og komfort i denne bilen, men vi fikk bare delvis rett. Det er ganske god plass til fører og passasjer og selv mine 196 centimeter får plass i MR2, også med kalesjen oppe.

Gode seter

MR2 er utstyrt med lekre sportsseter. Du sitter godt og ingen kroppsdeler blir utslitt av å kjøre lange dagsetapper. Den eneste anmerkningen vi har er at de kunne vært enda dypere, med mer sidestøtte, siden denne bilen inspirerer til å holde farten oppe gjennom svingene.

Jeg er imponert over at knærne mine ikke kommer i kontakt med rattet og at jeg kan bevege hendene rundt hele rattet uten kontakt med lårene. Det trodde jeg ikke før jeg fikk prøve. Det var kun en gang ved lukking av døren hvor låret ble skviset mellom dørhåndtaket på innsiden og rattet. Det var ikke spesielt behagelig, men det skjedde bare den ene gangen.

Ekte sportsbilfølelse

I MR2 sitter du lavt og omsluttet. Instrumentskivene er sølvfarget, ratt og girspak er trukket med skinn og de lekre aluminiumspedalene gjør at selv fotbrønnen er tiltalende.

Dette er en sportsbil, dermed er bagateller som bagasjerom omtrent fullstendig neglisjert. Det finnes et rom bak setene som rommer et par handleposer og en håndveske, men det er alt. Trenger du mer plass kan du erstatte reservehjulet med et "reservehjul på boks". Det frigjør et lite rom foran også. Med andre ord trenger du en bil til hvis du har større transport behov enn dette.

Komforten er ikke helt fraværende

Plass og komfort


MR2 har lang akselavstand og hjulene er plassert langt ut i hvert hjørne. Dette gjør den stabil i høye hastigheter og ikke minst på svingete vei. Understellet på MR2 er svært fast, dumper og ujevnheter forplanter seg gjennom hele bilen. Det slår og banker, men MR2 liker litt juling og du merker at bilen koser seg når det går unna. Støyen er på et behagelig nivå selv med taket nede. Verken motor eller dekk lager noe uhemmet bråk som er verdt å snakke om.

På motorveier med god kvalitet er MR2 behagelig. Det er rolig og komfortabelt, og du kan kose deg og slappe av bak rattet mens milene slukes.

Konklusjon og mer om konkurrenter finner du her.