Plass og komfort

Selv om det ikke slår en når man ser Touran i trafikken er den klassens bredeste – det hjelper på plassen.

Plass og komfort
Plass og komfort


For det er ikke mange biler i denne størrelsen som kan tilby så god bakseteplass til voksne. Klappsetene i tredje seterad derimot vil nok alle unntatt barn oppleve som en form for avstraffelse.

Øynene som ser

Syv seter …. – alle sitteplassen er blitt et litt rart argument i fleksibilklassen. Biltypen trenger fikse seteløsninger for å skille seg fra stasjonsvognene, men den viktigste fleksibiliteten ligger i hva du kan gjøre med de vanlige baksetene.

I Touran er det godt løst ved at de tre setene lar seg individuelt justere i lengderetningen, de er lette å slå ned, og de er lette å ta helt ut. Tredje seterad er også godt løst, det litt plundrete ved å måtte ta av hodestøttene blir mindre irriterende ved at de enkelt kan legges i et oppbevaringsrom helt bakerst i bagasjerommet.

I våre øyne er Touran først og fremst en glimrende femseter med romslig bagasjeplass, og for de som ofte fyller opp bilen vil nesten 700 liter volum i bagasjerommet gi boltreplass langt utover det en stasjonsvogn i samme klasse kan tilby.

Lover godt

Touran er første bil ut basert på den nye Golf-plattformen. Det er først og fremst interiørdetaljer som gir hint om den nye Golfen, og for eksempel musikkanlegget er noe fremtidige Golf-kjøpere kan se frem til.

Testbilen var en Highline-utgave med elektronisk styrt klimaanlegg som eneste ekstrautstyr. Forsetene av typen sport som følger med dette utstyrsnivået er svært gode, og bidro sterkt til at den økte sittehøyden ikke gjorde at man følte seg som en bussjåfør.

Omtanke for detaljer

Plass og komfort


Under forsetene er det to oppbevaringsrom, men det er ikke der Touran slår knockout på konkurrentene. I taket er det hele tre rom for solbriller. Ellers er Touran utstyrt med så mange oppbevaringsrom at hele alfabetet må taes i bruk for et oversiktlig arkivsystem.

Positivt er det at de forskjellige rommene har fått gummiert belegg i bunnen. En enkel detalj, men viktig fordi ingenting er så irriterende som et eller annet som sklir rundt og lager lyd i hver eneste sving. Eller rettere sagt nesten ingenting for hvis du kjører alene lager sikkerhetsbeltespennen på flere av passasjerplassene en irriterende gnisselyd om bord i Touran.

Best med last

Som sagt er fjæringskomfort best med litt last i bilen. Allikevel avslører Touran seg som en bil i kompaktklassen på ujevn landevei. Du kjenner at bilen er forholdsvis lett, og at hjuloppheng tilhører en klasse biler som koster fra rundt 200.000 kroner.

Konklusjon og konkurrenter finner du her.