Plass og komfort

Både forsetene og setene i neste rad tilbyr god plass og komfort.

Plass og komfort


Særlig trivdes vi godt i forsetene selv om de er ganske harde i stoppen. Sitteposisjonen er klart i retning yrkessjåfør, men det er jo en grunn til at de som har førersetet som arbeidsplass sitter på denne måten.

Rar seteløsning

Som nevn kan Carens leveres som vanlig femseter. Testbilen var en seksseter (5.000 kroner dyrere), og vi sliter litt med å bli venner med denne seteløsningen. Den bakerste seteraden tar alt for mye plass, og når ryggene legges ned kommer bagasjen faretruende høyt i bilen. Til tross for den økte komforten de i midterste seterad får med armlener på begge sider mener vi at denne løsningen kun er for de med spesielle behov. For eksempel øker bagasjeromsvolumet fra stusselige 80 liter som seksseter til 422 liter som femseter. Bakdørene på Kia Carens er store noe som letter tilgangen til baksetene.

Støy

Dieselmotoren i Carens støyer enten mer enn vanlig, eller så er det slurvet med isolasjonen av motorlyd. En vanlig dieselmotor høres gjerne på tomgang og når motoren er kald, i Carens er motorlyden tilstede hele tiden. Det er mest plagsomt under akselerasjon. Kraftig dekkstøy er også en indikasjon på at det er isolasjonen det skorter på.

En annen støykilde i Carens er alle de elektroniske pipene de forskjelle delen av bilen gir fra seg. Hvis du for eksempel trykker på en av styreknappene på klimaanlegget kommer det et lite pip – hva dette pipet er godt for skjønner vi ikke. En annen særegenhet er at frontlyset skrur seg av når du trekker i håndbrekket. Heller ikke denne funksjonen er lett å forstå seg på.

Kort akselavstand

Med bare sjåføren som ballast i bilen er det fortsatt et stykke igjen før Carens tilbyr samme fjæringskomfort som de beste av konkurrentene. Den føles litt stiv og stump, noe som ofte er en fordel for kjøreegenskapene men som ikke er særlig komfortabelt.

Plass og komfort


Kia Carens er 449 centimeter blant de klart lengste bilene i fleksibilklassen. Derfor er det spesielt at den har klassens korteste akselavstand, og mye av forklaringen på manglende komfort ligger nok her.

Konklusjon og konkurrenter kan du lese om her.