Plass og komfort

Det er dette som er paradegrenen til E-klassen. Plassen er god, og maken til komfort skal du lete lenge etter. Fjæringskomfort og og støynivå er i en klasse for seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort


Ikke bare er bilen stor, rommelig og usedvanlig komfortabel, den er i tillegg svært praktisk. E-klasse stasjonsvogn kan faktisk måle seg med de mest praktiske fleksi- og flerbruksbilene når det kommer til smarte løsninger. Hør bare: Under lasteromsgulvet finner du en sorteringsboks med en rekke rom i ulike størrelser. Du finner også et eget oppbevaringsrom bak bakseteryggene.

Lasterommet kan utrustes med aluminiumsskinner. Disse fungerer som base for en rekke ulike lastsikringsanordninger, blant annet et teleskopstag. Bakseteryggen kan justeres i vinkel, noe som gir et lasteromsvolum på inntil 690 liter.

315 centimeter

Trenger du enda mer plass kan selvsagt baksetets sitteputer vippes fremover og bakseteryggen legges ned, slik at man får et helt flatt gulv. I tillegg kan hele den bakre sitteputen fjernes, slik at man oppnår enda bedre plass i lengderetningen. Feller man i tillegg ned seteryggen på det fremre passasjersetet, kan man faktisk få plass til gjenstander som er hele 315 centimeter lange.

Elektriske godsaker

image: Plass og komfort


En elektrisk lasteromsskjuler er på plass. Elektrisk uttrekkbart lasteromsgulv er også tilgjengelig, noe som gjør inn- og utlasting av tunge gjenstander enklere. Og er du bedagelig anlagt, kan også elektrisk åpning og lukking av bakluken bestilles.

Mesteparten av disse smarte løsningene er ekstrautstyr, noe som gjør bilen enda dyrere. Men er man villig til å betale for det, blir den nye E-klassen blant de aller mest praktiske og brukervennlige stasjonsvognene på markedet.

I likhet med forgjengeren kan også den nye utgaven leveres med to ekstra, bakovervendte seter for barn, slik at bilen blir en 7-seter.

Rommelig kupe

Det er ikke bare bagasjerommet som hevder seg i toppen på både størrelse og brukervennlighet. Dette er også en av få stasjonsvogner hvor det faktisk er mulig å få fem voksne inn i kupeen

Gedigen komfort

image: Plass og komfort


Når du kjører andre biler til daglig og så får en E-klasse til disposisjon en periode, lærer du fort hva komfort er. Alle ulyder er effektivt utestengt. Kupeen er veldig rolig, og man kan nesten hviske til hverandre. Det er heller ikke mulig å lirke frem så mye som et mikroknirk. Her er tydeligvis alt skrudd skikkelig sammen.

Nesten like imponert blir vi om vi snakker om fjæring. Den takler alle typer oppgaver unntatt små ujevnheter. Da merker du at det dunker og slår.

Interiøret er det samme som vi finner i sedanen, noe som innebærer myke, buede linjer med praktiske og intuitive hendler på venstresiden av rattet og en oversiktlig midtkonsoll.

Høy pris

Det som også er helt sikkert, er at denne bilen, i likhet med sin forgjenger, er en glimrende familiebil. Med raus bakseteplass og voldsomme 690 liter i lasterommet, er bilen som skapt for småbarnsforeldre. Det er bare ett problem - prisen. Mens prisen i Sverige starter under 400.000 kroner, må nordmenn belage seg på å punge ut med drøye 523.000 kroner for billigste variant, E 200 T Kompressor. Dermed faller de fleste småbarnsfamilier av lasset.

Gamle konkurrenter

image: Plass og komfort


Også sammenlignet med konkurrentene er E-klassen dyr. De billigste utgavene av Audi A6 og BMW 5-serie koster rett over 400.000 kroner - drøye 100.000 kroner mindre enn billigste E-klasse. Men så er det også en viktig forskjell mellom E-klasse og dens to tyske konkurrenter - alderen. For mens E-klasse altså er splitter ny, begynner både A6 og 5-serie å bli så gamle at utskifting er rett rundt hjørnet. Vi synes E-klassen er en glimrende bil hvis du skal ha komfort, plass og praktiske løsninger. Prestisjen får du også, men nære assosiasjoner til drosjebiler og en svært lav sportsfaktor trekker ned.

Store bilder av nye E-klasse stasjonsvogn finner du her.