Plass og komfort

Venner og bekjente vil helt sikkert gi deg mange anerkjennende nikk når du viser frem din nyervervede StreetKa - helt til de får øye på interiøret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort


Vi mener at en bils interiør er viktig, fordi de fleste mennesker ser bilen sin mest innenfra. I kabrioleter og roadstere er interiøret enda viktigere, fordi det også blir synlig for omgivelsene når taket fjernes.

Derfor er vi så overrasket over at Ford slipper StreetKa på markedet med et så katastrofalt trist og gammeldags interiør. For her er det mye å sette fingeren på. Vi kan blant annet nevne hard plast med simpel finish, elendige skjøter og overganger, irriterende mangel på oppbevaringsrom, skarpe vinduskarmer og et ratt som overhodet ikke lar seg justere. Til tross for at skinnseter og skinntrukket ratt er på plass - og selv om den integrerte radioen er lettbetjent og det lille instrumenthuset er oversiktlig - er det så mye som trekker ned at interiøret etter vårt syn fortjener strykkarakter.

Svakt utstyrsnivå

image: Plass og komfort


Utstyrsnivået er heller ikke noe å rope hurra for. Både motortemperaturmåler og utetemperaturmåler mangler og førersetet kan bare høydejusteres i bakkant. Manuelt klimaanlegg er ekstrautstyr, i likhet med alarm. Sistnevnte burde alltid være standardutstyr i en kabriolet med stofftak.

Kabrioleter burde også ha ett-trykk-funksjon for vindusheisene, fordi disse brukes langt oftere enn i ordinære biler. Men i StreetKa må du sitte med venstrehånden på vindusknappene i stedet for å ha den der den burde være - på rattet.

Farlige veltebøyler

Når vi først er i det kritiske hjørnet, vil vi også nevne veltebøylene, som er plassert bak hodestøttene. Veltebøyler er i utgangspunktet selvsagt positivt, fordi slike kan redde livet ved rundvelt. Problemet med veltebøylene i StreetKa er at de er for lave, i kombinasjon med at hodestøttene ikke kan justeres høyt nok. Resultatet er at personer over 190 centimeter risikerer å knuse hodet mot veltebøylen ved påkjørsel bakfra. Skuffende, Ford.

Irriterende detalj

image: Plass og komfort


Når det er sagt, så finnes det også positive ting å fortelle om StreetKa. Som for eksempel at takhøyden er god, at fotbrønnen er rommelig og at skinnsetene gir god sidestøtte. Hadde det ikke vært for én irriterende detalj, hadde vi også gitt takløsningen et høyt terningkast. Den irriterende detaljen består i at tenningsnøkkelsen må settes i og vris til tredje hakk før man kan få åpnet dekselet som skjuler taket. Hadde det ikke vært for dette, skulle vi ha klart å vippe taket opp eller ned i løpet av få sekunder.

God kontakt med omgivelsene

Stofftaket er ikke blant de mest eksklusive vi har vært borti, blant annet er "bakruten" i plast og mangler varmetråder. Taket har også problemer med å stenge ute både vind- og dekkstøy. Men det er i hvert fall helt tett og produserer som nevnt god takhøyde.

Men det er selvsagt når taket er vippet ned at StreetKa er morsomst. Den åpne versjonen gir deg god kontakt med omgivelsene, samtidig som frontruten leder mesteparten av fartsvinden over førerens hode. Tverrliggeren mellom A-stolpene kunne gjerne vært plassert litt høyere, slik at sikten ble enda bedre. Men lave tverrliggere er et generelt kabriolet-problem og vi har vært borti verre eksempler enn dette.

Lett å rekke beltet

Ford skal forresten ha skryt setebelte-festet, som er plassert slik at det er lett å få tak på beltet. Og selv om vi helst skulle ha hatt bakrute med varmetråder, har Ford forsøkt å bøte på skaden ved å utruste sidespeilene med varmetråder.

Bagasjeplassen lider selvsagt under det faktum at taket trenger en del plass bak passasjerene. De 214 literne er imidlertid tilstrekkelige til å få med seg weekend-bagasje for to personer.

Kan bli ukomfortabelt

image: Plass og komfort


Vi nevnte i forrige kapittel at StreetKa har sportslige kjøreegenskaper. Baksiden ved det stive hjulopphenget trer frem på dårlig asfalt og grusveier. Slikt underlag resulterer i mye risting og slag - som i neste omgang går ut over komforten. Likevel, helt uutholdelig er det ikke og når underlaget er sivilisert, er komforten akseptabel.

Ford StreetKa er Norges billigste toseters kabriolet, eller roadster, som biltypen ofte kalles. Likevel, den har farlige konkurrenter. Les mer om rivalene her.