Plass og komfort

Mens forgjengeren var preget av mye hard plast og relativt billige løsninger, kan nye Avensis skilte med et nydelig interiør.

Plass og komfort


Allerede på utsiden forstår man at nye Avensis er langt mer påkostet enn sin forgjenger. Toyota har nemlig vært rause med lakken, som pryder både takskinner, dørhåndtak, speil, støtfangerlister og grillspiler. Når du åpner døren produseres et fint knepp, og du får øye på dørtersklene, som er prydet med Avensis-logoer på forkrommet underlag.

Pene overganger

Når du tar plass i førersetet og smekker igjen døren, skapes igjen en pen lyd - og du vil se at overgangen mellom dørene og dashbordet er elegant og tett. Når du griper tak rundt rattringen, vil du oppdage at det fireekede rattet er skinntrukket og har utvekster klokken ti på to.

På venstre del av rattet finner du knapper for fjernbetjening av radioen, som i sin tur befinner seg pent integrert i midtkonsollen. Midtkonsollen er prydet med et materiale som minner om børstet aluminium og inneholder også det elektroniske klimaanlegget. Dette har to soner og betjenes via logiske og lett tilgjengelige knapper og brytere.

Polstret plast

Plass og komfort


Hvis du beveger blikket litt opp, vil du legge merke til nok et display som er integrert i dashbordet. Displayet, som støttes av en rekke knapper, viser informasjon fra kjørecomputeren, og er todelt, slik at man kan lese av to ulike målinger samtidig.

Dashbordet som omgir kjørecomputeren, er trukket i polstret plast og er mykt og behagelig å ta på. Luftdyser og knapper er tett integrert i dashbordet, som skaper en elegant bue på sin vei mellom dørene. Og et dobbeltbuet instrumenthus omslutter fire lettleste målere.

Også de buede vinduskarmene har den samme fine overflatefinishen som dashbordet, og i førerens dørarmlene finner du et panel for betjening av sentrallås og de fire elektriske vindusheisene.

Lite støy

Plass og komfort


Men det som imponerer enda mer enn selve interiøret, er den gode støydempingen. Avensis slipper svært lite støy inn i kupeen, noe som bidrar ytterligere til å øke kvalitetsfølelsen.

Også når det kommer til utstyr gjør Avensis en sterk figur. Blant standardutstyret finner vi som nevnt både elektronisk klimaanlegg med to soner og et rattbetjent stereoanlegg med åtte høyttalere. I tillegg kan Avensis Sol skilte med regnsensor, elektrisk innfellbare speil, automatisk nedblendbart bakspeil, fire leselys, belyste sminkespeil og trinnløs justerbar setevarme. Radioantennen er integrert i høyre lasteromsvindu og Toyota har plassert varmetråder under frontviskerne. Vi nevner også at de elektriske vindusheisene har ett-trykk-funksjon både opp og ned.

Sju kollisjonsputer

Vi har allerede nevnt at Avensis 1.8 ikke kan leveres med ESP, noe som er en svakhet. Men når det kommer til passiv sikkerhet, har Toyota sitt på det tørre. Avensis er den foreløpig eneste bilen som har oppnådd 34 poeng hos Euro NCAP, noe som kvalifiserer til fem stjerner med to poengs margin. Den høye poengsummen skyldes blant annet de særdeles intensive setebeltevarslerne og hele sju kollisjonsputer. Den ene er plassert under rattet og skal beskytte førerens knær.

God sidestøtte

Setekonstruksjonen er også laget slik at hodet alltid har kort avstand til hodestøtten, noe som reduserer faren for nakkeslengskader.

Setekonstruksjonen har også flere sterke sider. Forsetene gir nemlig svært god sidestøtte. I tillegg får lårene god støtte, takket være en lang sittepute som på en måte er trukket litt ut av setet. Både høyde- og seteryggjustering foregår via jekkespaker, noe som fungerer greit.

God plass i baksetene

Plass og komfort
Plass og komfort


Heller ikke baksetepassasjerene lider noen nød i stasjonsvognutgaven av Avensis. Både benplass og takhøyde er generøs og komforten høy, i hvert fall for to passasjerer. Midtplassen er nedprioritert og lider under lav takhøyde og altfor god korsryggstøtte. I likhet med forsetepassasjerene, disponerer også baksetesliterne en rekke oppbevaringsrom. Blant annet er to koppholderne integrert i det nedfellbare midtarmlenet. 12-volt-uttak er på plass, det samme er isofix barnesetefester. Alle baksetepassasjerer nyter godt av hodestøtter og trepunktsbelter.

Sikkerhetsnett

Lasterommet, som jo er enhver stasjonsvogns hovedsalgsargument, er godt utnyttet og rommer respektable 520 liter. Hele lasterommet er trukket i stoff, noe som ikke er spesielt praktisk, men som gir et eksklusivt preg. Fire festekroker og ikke mindre enn seks bæreposekroker er å finne, i tillegg til to lukkbare oppbevaringsrom. Lasteromsdeksel er standardutstyr. Det er også sikkerhetsnettet, som kan brukes for å forhindre at tunge gjenstander blir slengt inn i kupeen ved bråstans eller kollisjon.

Flatt lasteromsgulv

Hvis man trenger mer plass, kan man vippe frem sitteputen, som er delt i forholdet 60/40. Deretter legger man ned seteryggen, etter å ha fjernet hodestøttene. Resultatet er et flatt lasteromsgulv og inntil 1.500 liter bagasjeplass.

Gnisselyder

Til nå har vi skrytt uhemmet av Avensis-interiøret. Er det ikke noe negativt å finne? Joda, det er det. Vi irriterte oss blant annet over gnisselyder fra området under rattet og opplevde at lasterommet produserte ulyder når underlaget ble dårlig. Vi ergret oss også over å måtte rote med tripptellerknappen for å få stilt instrumentbelysningen.

Kjørecomputeren, som vi i utgangspunktet likte svært godt, har også sine svakheter. Blant annet mangler den en tidtakningsfunskjon. Men det mest håpløse er at den nullstiller seg ved motorkutt. Dermed mister man muligheten for å gjennomføre langsiktige målinger.

Mer korsryggstøtte


Vi kunne også ønsket oss mer korsryggstøtte i forsetene og skulle gjerne hatt muligheten til å sitte enda lavere. Og det sorte stoffet i setene kunne gjerne ha vært litt mer eksklusivt. Vi nevner også at vi måtte bøye oss litt for å komme innunder bakluken og at bilen er utrustet med et simpelt nødhjul i stedet for et ordentlig reservehjul.

En egen knapp for bensinlokket er etter vårt syn unødvendig. Av komforthensyn hadde vi foretrukket at bensinlokket ble hektet på sentrallåsen.

Simpel knapp

For å gå virkelig grundig til verks, kan vi også nevne at de fremre dørlommene ser litt billige ut og at verken dørhåndtak eller luftdyser er belyste. Rulleknappen for høydejustering av frontlyktene er litt simpel og det kan også nevnes at instruksjonsboken er i sort/hvitt.

Likevel - som den observante leser vil ha lagt merke til - de aller fleste av våre innvendinger stiller i klassen flisespikkeri. Helhetsinntrykket er og blir svært positivt.

I starten av denne testen lovte vi å fortelle om Toyota Avensis er best i sin klasse. Vi skal forsøke å holde vår lovnad her.