Plass og komfort

Nå kommer det ordet igjen – fleksibel. Og Meriva er som sagt sjefen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort


Tidligere har det vært nok å tilby passasjerkomfort eller lasteplass i biler på denne størrelsen. Meriva tilbyr begge deler, i hvert fall for fire personer.

Inn og opp

I tillegg til bakseter som er regulerbare i lengderetning og med justerbar ryggvinkel har Meriva en fiks løsning som gjør at to baksetepassasjerer får bedre plass til ben og armer. Ved at sitteputen i midten felles ned kan sitteputene på hver side trekkes opp og inn mot midten. Det gjør underverker for benplassen bak, Meriva er den eneste bilen med småbil-mål der høye personer kan sitte bak en høy fører – og med plass til bagasje.

Denne løsningen fungere også sammen med alle de andre praktiske bagasjeromløsningene vi forventer å finne i en moderne småbil. Den delte bakseteryggen kan felles ned slik at det blir flatt lasterom frem til forseteryggene, og testbilen var i tillegg utstyrt med nedfellbar forseterygg på passasjersiden (ekstrautstyr 900 kr). Det beste av alt er at fleksibiliteten er lettbrukt.

Til tross for spreke og innovative løsninger gir interiøret i Meriva en litt konservativ følelse. Det går i sort og grått, men kvaliteten virker solid. En irriterende kvalitetsglipp er at rattet laget gnisselyder mot rattstammedekselet i testbilen.

Tåler langtur

image: Plass og komfort


Gode forseter, til tross for kort sittepute, og lavt støynivå gjør det uproblematisk å legge ut på lengre turer med Meriva. Fjæring og stabiltet egner seg også for etapper på motorveien. Meriva har faktisk et par centimeter lengre akselavstand enn Astra, og mye av komforten ligger i det.

Eneste underlag som avslører at det også er komponenter fra småbilklassen i Meriva er på dårlig vei i litt lavere hastigheter. Da rister og bråker det en del, og bilen virker karakteristisk småbilstumpete.

Det er høydejustering på forsetet, og sitteputen forandrer vinkel avhengig av høyde. Det kan være vanskelig å finne riktig sittestilling fordi rattet ikke lar seg regulere ut og inn. Vi fikk problemer med for stor avstand til rattet med setet i bakre posisjon. Det er ikke bare et komfortproblem, det er gjør blant annet også at det blir vanskeligere å gjøre presise og raske rattbevegelser i en nødsituasjon.

Bra for to

Sittekomforten i baksetet er som sagt svært bra for to passasjerer. For tre er det mer tradisjonelt med plass, men det hjelper godt at setene er regulerbare i lengderetningen. Sitteputen i midten er ikke særlig komfortabel. Sikkerheten er ivaretatt med hodestøtter og trepunktssikkerhetsseler.

image: Plass og komfort


To baksetepassasjer kan høre på musikk gjennom et sett med hodetelefonuttak med separat volum- og kildeinnstilling (ekstrautstyr). Det rattbetjente radio/cd anlegget som er pent integrert i midtkonsollen (ekstrautstyr 3.500 kr) hadde to klare svakheter. Det ene var at radioen hvinte litt i takt med motorturtallet, den andre er at kopibeskyttete CD-plater ikke lar seg spille av.

Bagasjerommet er oppgitt til 350 liter, og det er lett å utnytte plassen. Under bagasjeromsgulvet er det ekstra plass. Det er solide surrekroker i gulvet. Til og med hattehyllen er av typen som jobber med deg og ikke mot deg ved at den er leddet og fjæret på en måte som gjør at den ikke kommer i konflikt med de forskjellige innstillingene av baksetet.

Konklusjon og konkurrenter finner du her.