Plass og komfort

Ford Focus RS er en sportslig bil og vi lot oss derfor overraske over hvor komfortabel den er til hverdagsbruk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort


Ikke sånn å forstå - hvis komfort er førsteprioritet, holder du deg langt unna Focus RS. Likevel, med tanke på hvor stiv og sportslig bilen er ved aktiv kjøring, og med tanke på dekkenes lavprofilkonfigurasjon, er den overraskende komfortabel i byen. Vanlige utfordringer som brostein, trikkeskinner og fartsdumper pareres relativt greit så lenge farten avpasses etter forholdene. Det er først når hullene i veibanen blir veldig dype at dempere bunner og Focus RS oppleves som ubehagelig.

Overraskende god plass

Også når det kommer til plass har bilen overraskende mye å by på. Bilen har riktignok kun tre dører, noe som betyr slitsom adgang for baksetepassasjerer. Men fordi dørene er så brede, går inn- og utstigning overraskende smertefritt. Og når man først er på plass i baksetene vil man oppdage at benplassen er generøs nok til at selv lange personer kan oppholde seg her noen timer. Takhøyden er også tilstrekkelig til at personer inntil 180 centimeter slipper å høvle hodet mot taket. Leselys og koppholdere er imidlertid mangelvare. Og fordi bakvinduene ikke kan åpnes kan man lett føle seg litt innestengt. Vi la også merke til at den midtre plassen mangler hodestøtte.

image: Plass og komfort


Lasterommet er like stort som det du finner i en ordinær Focus, noe som betyr at det rommer respektable 350 liter. I tillegg kan de bakre sitteputene vippes frem og den delte seteryggen legges ned, noe som gjør det mulig å få med seg store gjenstander i bilen.

God sidestøtte

Hvis du har prøvekjørt en ordinær Focus, vil du kjenne deg igjen i Focus RS. Hovedkomponentene i interiøret er nemlig de samme. Focus RS skiller seg imidlertid fra sine rimeligere slektninger på en del områder. For eksempel er bilen utrustet med sportslige skinnseter, som gir usedvanlig god sidestøtte helt opp i skulderhøyde og som leveres med justerbar korsryggstøtte.

Litt harry?

image: Plass og komfort


Det som også kjennetegner kupeen, er den utstrakte bruken av blåfarge. Både seter, ratt og instrumenter er preget av denne sterke blåfargen, som av mange nok vil oppleves som litt harry.

Når vi først er inne på instrumentene, kan vi også nevne at temperaturmåleren har måttet vike plassen for en turbotrykk-måler. Vi har ikke noe mot turbotrykk-målere, men synes det er nærmest utrolig at en bil av dette kaliberet mangler en skikkelig temperaturmåler. Vi lot oss også overraske over at Ford ikke har plassert turtelleren til høyre for fartsmåleren.

Kunne vært mer utstyr

Utstyrsnivået er moderat. En integrert og fjernbetjent radio/CD-spiller er på plass, i likhet med et manuelt klimaanlegg, elektriske vindusheiser og en fabrikkmontert alarm. Med tanke på prisen synes vi gjerne Ford kunne ha lagt inn et elektronisk klimaanlegg, en fartsholder og en kjørecomputer med utetemperaturmåler.

Støyer og knirker

image: Plass og komfort


En så sportslig bil har lov til å være litt støyete - og det er den da også. De brede dekkene produserer mye lyd og den potente motoren høres godt inn i kupeen. Det vi imidlertid godt kunne ha klart oss uten, er knirkelydene som produseres av setene og plasten rundt speiljusteringsknappen.

Interiøret er litt harry, og utstyrsnivået ikke spesielt imponerende. Men Focus RS er altså mer komfortabel enn man kunne vente. La oss titte nærmere på hva konkurrentene har å tilby.