Plass og komfort

Ikke siden vi testet Skoda Superb har vi vært borti bedre bakseteplass. I Signum er det ingen vits i å løpe for å sikre seg forseteplassen.

Plass og komfort


Hvis din familie består av fem medlemmer bør du ikke velge Signum. Midtplassen i baksetet er nemlig på det nærmeste ubrukelig. Men er dere fire, er Signum særdeles interessant. Det finnes knapt andre biler i denne prisklassen som til de grader gir baksetepassasjerene muligheten til å breie seg.

Riktignok byr Skoda Superb på like god benplass. Men Superb kan ikke skilte med den samme fleksibiliteten som Signum. For her kan de uavhengige baksetene skyves frem og tilbake og seteryggens vinkel justeres. Og ikke nok med det. Det midtre setet kan forvandles til en smart konsoll der både kopper, sjokolade og andre småting kan plasseres. Midtarmlene er også på plass, i tillegg til egne luftdyser, 12-volt-uttak, elektrisk vindusheiser og leselys. Vi nevner også de fire oppbevaringsrommene som befinner seg i taket. Høye vinduskarmer ødelegger litt for barna, men ungdom og voksne vil stortrives i disse baksetene. De enorme bakdørene gir i tillegg særdeles grei adkomst til bakseteavdelingen.

Praktisk lasterom

Plass og komfort


Selv om Opel har prioritert baksetepassasjerene høyt, betyr ikke dette at lasteromsplassen er elendig. Den skrå bakluken betyr riktignok at bakre del av rommet er litt lavt under taket, men bortsett fra det er lasterommet svært romslig. Fravær av lastekant, og knapt synlige hjulbuer, sørger for at rommet er lett å utnytte. Og takket være de lengdejusterbare baksetene, kan rommet raskt utvides.

I tillegg kan selvsagt bakseteryggene legges ned. Og her har Opel virkelig fått det til igjen. For nå du skyver bakseteryggen ned, følger automatisk sitteputen med. Vips, og du har et flatt lasteromsgulv. Og ikke nok med det. Har du handlet lange gjenstander, er det bare å legge ned seteryggen til det fremre passasjersetet. Signum er kort og godt en usedvanlig praktisk bil.

Ikke perfekte forseter

Fremre del av cockpit er ikke like revolusjonerende, men mer på det jevne. Førersetet har en lang sittepute som gir god lårstøtte, men vi synes sidestøtten lider under for stor avstand mellom sidevangene. Førersetet kan justeres både i vinkel og i høyde, men vi kunne ønsket oss muligheten for en enda lavere sitteposisjon enn det Signum tilbyr. Vi gir imidlertid tilleggspoeng for justerbar korsryggstøtte og et midtarmlene som kan justeres i lengderetningen.

Og selv om vi altså kunne ønsket en mulighet for å sitte litt lavere, har de fleste muligheten til å finne en brukbar sittestilling. For det store, fireekede og skinnkledde rattet er justerbart i både høyde og dybde.

Oversiktlig

Plass og komfort


Førermiljøet preges ellers av ryddighet og oversiktlighet. Klimaanlegget betjenes via runde skruknotter, noe som etter vårt syn er mer praktisk enn trykk-knapper. Den integrerte radioen (ekstrautstyr) er lett å bli kjent med og kan også betjenes via knapper på rattet. Instrumentene er klassiske og lettleste og skjermen i midtkonsollen (ekstrautstyr) viser blant annet utetemperatur, klokkeslett, valgt radiokanal og en rekke kjørecomputer-funksjoner. Betjeningen av denne foregår via vindusviskerhendelen.

Fine hodestøtter

Radio og utvidet kjørecomputer er altså ekstrautstyr. Men du slipper å betale ekstra for fire elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon begge veier. Også automatisk nedblendbart bakspeil, automatisk aktivering av bakrutevisker og treblinkfunksjon er standardutstyr.

Opel Signum har også mye sikkerhetsutstyr, blant annet seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter og ESP. Vi bet oss også merke i at høydejusteringen av hodestøttene foregår ved å trykke inn en knapp, noe som er svært enkelt og som derfor øker muligheten for at folk tar seg tid til å justere disse svært viktige innretningene. Signum fikk fire stjerner hos Euro NCAP.

Godt sammenskrudd

Plass og komfort


Vinduskarmene er i likhet med øvre del av dashbordet trukket i polstret plast, noe som øker kvalitetsfølelsen. Kvalitetsfølelsen påvirkes også av det faktum at støyisoleringen er bra. Noe vind- og dekkstøy trenger riktignok gjennom i høye hastigheter, men dette er ikke nok til å ødelegge inntrykket av en stille og behagelig kupé. Vi registrerte heller ingen ulyder fra interiøret, noe som tyder på at bilen er godt sammenskrudd.

Irriterende løsning

Men perfekt er Signum ikke. For eksempel kunne interiørskjøtene vært tettere og interiøret friskere. Vi lot oss heller ikke imponere over alle de tekniske løsningene. For eksempel må det knottes og styres uvanlig mye for å regulere luftstrømmen i kupeen. Vi irriterte oss også over at man må trykke to ganger på fjernkontrollen for at alle dører skal åpne seg. Trykker man kun én gang, er det kun førerdøren som lar seg åpne. Faktisk er det slik at heller ikke bensinlokket åpner seg hvis uten at du har trykket to ganger på fjernkontrollen. Vi brukte derfor flere minutter på bensinstasjonen før vi forsto hvorfor det forb... bensinlokket ikke lot seg åpne.

Uvante hendler

Plass og komfort


Men det som irriterer aller mest, er Opels nye hendelteknologi, som vi også sutret over da vi testet Vectra GTS 3.2 V6. Hendlene er nemlig fjærbelastet og spretter umiddelbart tilbake i utgangsposisjon etter bruk. Dermed er det ikke mulig å se på hendelen hvilket hakk vindusviskerne står i eller om du har blinket til venstre eller høyre.

Dette er for så vidt til å leve med. Det som gjør systemet så håpløst, er at Opel bryter med alle tillærte vaner. Vanligvis er det slik at du vipper blinklyshendelen ned for å blinke til venstre. Hvis hendelen ikke selv vipper tilbake etter sving, vipper du hendelen opp igjen. Men ikke hos Opel, nei. Der deaktiveres venstreblink ved å vippe hendelen ned én gang til. Hvis du gjør som du pleier, og vipper hendelen opp, aktiverer du plutselig blinklysene på høyre side, noe som ikke bare forvirret oss, men som - mer alvorlig - forvirret våre medtrafikanter.

Det er ikke alltid like vellykket når bilindustrien bestemmer seg for å finne opp hjulet på nytt, og vi mener Opel denne gangen har bommet.

Fin bil likevel

Men la ikke dette skremme deg. Signum er en altfor fin bil til at teite vindusviskerhendler klarte å ødelegge vår begeistring. Spørsmålet er om vi er like begeistret etter å ha sett nærmere på pris og konkurrenter. Les vår konklusjon her.