Plass og komfort

Z4 er relativt rommelig og interiøret vakkert å se på. Men spesielt praktisk er BMWs nye roadster ikke.

Plass og komfort


De fleste vil være enige om at Z4-interiøret er både moderne og eksklusivt. Skinn og polstret plast avløses av børstet aluminium - og girspaken er et lite kunststykke i seg selv. Instrumentene befinner seg i egne tunneler og er både lettleste og tøffe å se på. Knappene har en fin finish og hendlene er behagelige å betjene. Etter å ha vridd om tenningsnøkkelen åpenbarer det seg en stor skjerm midt i dashbordet. Skjermen viser utetemperatur, klokke og informasjon fra kjørecomputer og radio.

10 sekunder

BMW har altså, i motsetning til Mercedes-Benz, valgt et tradisjonelt stofftak. I utgangspunktet betjenes dette taket manuelt, men hvis man er villig til å betale drøye 10.000 kroner, så kan det betjenes elektrisk. Vårt testeksemplar hadde denne løsningen, som må være blant de raskeste på markedet. Z4 bruker nemlig rundt 10 sekunder på å felle taket opp eller ned. Bakruten er heldigvis i glass og utrustet med varmetråder, noe som gjør tilværelsen litt enklere på vinterstid.

Helt hundre prosent tett er imidlertid taket ikke, vi opplevde at to dråper vann rant inn ved toppen av venstre A-stolpe ved vask. Dette kan kanskje høres ut som flisespikkeri. Men faktum er at dette er den første kabrioleten vi har testet som ikke holder helt tett. Taket gjør imidlertid en ganske god jobb når det gjelder å skjerme passasjerene mot vind- og dekkstøy - støynivået blir aldri slitsomt inne i Z4.

God takhøyde

Plass og komfort


Man sitter lavt i Z4, noe som gjør inn- og utstiging litt slitsomt. Når man først er på plass, sitter man imidlertid godt. Skinnsetene gir god lårstøtte og takhøyden er faktisk ganske god. Fordi bilbeltet ledes gjennom et øye i øvre del av seteryggen, er beltet lett å få tak i og man slipper at vinden tar tak i det under kjøring. Vind er i det hele tatt ikke noe stort problem i Z4. Hvis man monterer vindavviseren mellom veltebøylene og hever begge vinduene, er det overraskende lite blåst som trenger ned til passasjerene.

For dårlig sidestøtte

Men vi fant dessverre en god del ting å sette fingeren på. For det første er sidevangene for små til å gi skikkelig sidestøtte ved hard kjøring. For det andre oppdaget vi etter hvert at kanten vi lente venstrebenet mot ble ganske hard og ubehagelig etter å ha kjørt noen timer. Kanten, som befinner seg ved nedre del av det store dørhåndtaket, burde vært annerledes utformet eller bedre polstret.

Vi irriterte oss også over at kupeen er nærmest kjemisk renset for brukervennlige oppbevaringsrom. Ja, til og med dørlommene er trange og vanskelig tilgjengelige. Vi forstår at Z4 ikke er noen familiebil, men et par plasser for lommebok, telefon og en brusflaske ville likevel vært på sin plass.

Dyrt ekstrautstyr

Plass og komfort


Men det som kanskje skuffet oss mest, er det lave utstyrsnivået. Vi har allerede nevnt at du må betale over 10.000 kroner for elektrisk betjening av taket. I tillegg må du betale mer enn 16.000 kroner for klimaanlegg. Med tanke på at bilen i utgangspunktet koster 618.000 kroner, burde disse elementene vært flyttet over på standardutstyrslisten.

God plass bak

Bagasjerommet er imidlertid blant de bedre i klassen, og rommer 250 liter. Dermed er det fullt mulig å få med seg nok bagasje til at to personer kan legge ut på en langtur med Z4.

BMW Z4 er den nyeste luksusroadsteren på markedet. Knuser den konkurrentene? Les mer om rivalene her.