Plass og komfort

Plass og komfort til syv personer med bagasje er det ikke mange som kan tilby.


Og plassen lar seg utnytte. Volkswagen har valgt et system der alle seter og bord bak forsetene går på seks skinner. Løsningen fungerer forholdsvis greit, det kan være noe tungt og plundrete å skyve setene frem og tilbake, men først og fremst gir det et solid inntrykk.

Syv plasser

Forsetene har gode justeringsmuligheter i tillegg til at du sitter høyt. Det er seter som absolutt tåler lange etapper. Også setene bak er gode, særlig enkeltsetene. Enkeltsetene kan dreies mot fartsretningen. Benken helt bakerst føles litt som nettopp en benk.

Ett kombinert bord og oppbevaringskonsoll benytter seg også av skinnene i gulvet. Det som i sammenbrettet tilstand ser ut som en liten koffert inneholder koppholdere, oppbevaringsrom og et lite rundt bord i god høyde.

Gardiner inkludert

Det er mange store glassflater i Multivan. Standardutstyret omfatter integrerte solgardiner bak som skjermer for direkte sollys. Det er også mange andre detaljer som viser omtanke for de der bak. Separat styring av klimaanlegget, og raust med luftdyser i taket sørger for passasjerene. Også oppbevaringsrom og koppholdere er lett tilgjengelig.

I en bil med et så stort innvendig volum som Multivan kan det være et problem å kommunisere mellom seteradene. Som ekstrautstyr kan Multivan leveres med noe som lett oversatt blir ”digital stemmeforsterker”. I praksis er det mikrofoner og høytalere plassert på strategiske steder. Alle om bord kan også delta i telefonsamtaler hvis bilen er bestilt med integrert telefonsystem.

Dobbeltseng


Benken bakerst i Multivan kan gjøres om til dobbeltseng. Etter litt fikling for å få posisjonert benken riktig i lengderetningen er det bare å dra i en spak og dytte ned seterykken. For lange personer fungerer enkeltsetene i rad to som forlengelse ved at ryggen på disse felles forover.

Liggekomforten er faktisk overraskende god. Selv om det ikke frister som eneste mulighet for hvile i en hel sommerferie, kan det fint fungere for spennende weekendekspedisjoner.

Veldig nær

Komfort i form av lydnivå og fjæring oppleves som svært nær vanlige personbiler. Riktignok avslørte dieselmotoren seg under akselerasjon, og fjæringen hang ikke helt med hvis dumpene var små og kom tett, men totalt sett imponerer Multivan.

Volkswagen Multivan opererer nå litt på egenhånd i den store fleksibilklassen. Les mer om konklusjon og konkurrenter her.