Plass og komfort

Phaeton er ustyrt med mange fiffige detaljer, og de er svært logisk plassert. Komforten er også i en klasse for seg.

Plass og komfort


På utsiden er Phaeton diskré, men likevel kraftfull og elegant. Det samme gjelder interiøret. Du bli ikke akkurat lamslått av lekre materialer og dristige løsninger. Det er heller plass, behagelige hvilestoler, utstyrsnivå og den lettbetjente midtkonsollen som gjør inntrykk.

Enkelt

Vel på plass i setet føler vi oss umiddelbart hjemme. Alt er annerledes enn på alle andre VW-modeller bortsett fra Touareg. Instrumenter, multifunksjonsrattet og girspaken drar vi umiddelbart kjensel på. Vi har testet både iDrive (BMW 7-serie) og Command (Mercedes), og infotainment som VW kaller det er desidert enklest i bruk. Skjermen i midten er omkranset av åtte knapper som har forskjellige funksjoner etter hva som er valgt i skjermen. Hovedbildene til skjermen velges med egne knapper, og du har også et hjul for å gjøre valg med.

Femseter

Plass og komfort
Plass og komfort
Plass og komfort

Denne gangen har vi kjørt en femseters utgave. Det er god plass til fem personer, men i baksetet er det ikke så mange luksuselementer som det er i fireseteren. Forsetene kan justeres i ”samtlige” retninger og den eneste greia som mangler er muligheten for å justere bredden mellom sidevangene i forseteryggen. BMW 7-serien har for eksempel det.
I tillegg har forsetene, varme, massasje og kjøling. Vi kan trygt si at du sitter særdeles godt i Phaeton. Plassen er god, men ikke i forhold til hvor stor bilen er. Vår bil med soltak hadde problemer med å ikke gni toppen av hodet mitt som til daglig lever 196 centimeter over bakken. I baksetet buler taket oppover akkurat det hodene er og gir god takhøyde bak.

Det er stille i en Phaeton. Du hører omtrent ingen ingenting og det eneste du kan ane er litt dekkstøy og litt macho brumming fra motoren under høy belastning. Doble side ruter hjelper nok en del på støy nivået.

Ny luftfjæring

Hvis det er noe som er spesielt vellykket på Phaeton så er det luftfjæringen. Fjæringen er progressiv, og i stedet for bruke demperne til å justere fjæringen kan de nå konsentrere seg fullstendig om dempingen. Bilen flyter over ujevnheter og vi har sjelden, om ikke aldri, blitt transportert mer komfortabelt. Luftfjæringen kan også stilles inni fire hardheter og i to høyder.

Phaeton er komfortabel og rask, men konkurrentene er ikke langt unna. Mer om det finner du her.