Plass og komfort

Lydnivået er svært, svært lavt – så lavt at lyden av luft gjennom dysene på dashbordet irriterer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort


Seks sylindere å fordele arbeidet på og lite vindsus gir et lydbilde du kan leve med i timevis. Det hjelper også på trivselen at du ikke blir særlig utfordret i jakten på de forskjellige knapper og brytere.

Kanskje litt konservativt

Bilens indre oppleves ikke like annerledes som dens ytre, her er alle brytere der du fant dem på forrige modell, og til og med iDrive-betjeningen av radio, klimaanlegg, navigasjon og kjørekomputer er moderert til et intuitivt nivå.

På samme måte som layouten er designet også litt forsiktigere inne i bilen. Vår testbil var utstyrt med skinninteriør og sportseter foran, og den obligatoriske trelisten i dashbord og midtkonsoll.

Setene kunne sammen med sportstolene til Audi vært skrevet ut på resept til personer som nærmer seg to meter. De gir god støtte i alle retninger. I baksetene sitter to godt og tre greit, men høye personer nok vil føle at det er mer karosseri enn vinduer rundt hodene.

484 centimeter

Nye 5-serie har strukket seg seks centimeter i forhold til forgjengeren, nå måler den 484 centimeter. Det er to centimeter lengre enn Mercedes-Benz E-klasse, likevel oppleves nye 5-serie som litt mindre.

image: Plass og komfort


Bagasjerommet er på 520 liter, og det er kun et parti i midten som har helt flatt gulv. Midtpartiet er utstyrt med skikkelige surrekroker, og det er god åpning av luken slik at det går greit å laste inn. Den fjernstyrte åpningen av lokket ble flittig brukt.

Rister litt

De ambisiøse dekkene som satt på testbilen ødela mye for inntrykket, selv et godt hjuloppheng sliter med å takle de kontante signalene dekk i 35-profil sender. Et nesten like stort problem er sporingen på piggdekkslitte veier. Du må et fast grep om rattet for at bilen ikke skal plage de i filen ved siden av.

Det kunne virke som at den progressive servostyringen (ekstrautstyr, servotronic 2.490 kr) tolket turen opp og ned i hjulsporene som sving, for det skulle betydelig med krefter til for å holde rett kurs.

Få lure

Vi er litt resignert i BMW og Volvos kamp mot oss som prøver å holde væskebalansen ved like under biltur. Det er blitt levert argumenter om sikkerhet og aktive valg, men praksis er at vi ikke slutter med brusdrikkingen - vi prøver bare å finne alternative steder å klemme fast en flaske. I 520i ble koppholderen til baksetepassasjerene rigget til så disse kunne nåes fra forsetet.

image: Plass og komfort


Heller ikke nøkler og andre småting er det lett å finne plass for. Midtarmlene er en merkelig konstruksjon med hele tre lokk og nesten tre rom, men ingen av dem er det særlig plass i. Ironisk nok er det nederste rommet i midtarmlene utstyrt med kjøling for brusflasker.

Likevel

Når det handler kun om kjøringen er likevel 520i en vinner. Alt fra et godt ratt til følsomme bremser, og en kløtsj som gjorde det omtrent umulig å kvele motoren uansett hvor ukonsentrert føreren er. En detalj som den totrinns konstantfartholderen, der du trykkavhengig kan øke/senke farten, er med på å understreke hvilen omtanke ligger utviklingen av det som tross alt er det viktigste i en bil; selve kjøringen.

Les om konklusjon og konkurrenter her.