Plass og komfort

Peugeot 206 har et klassisk, elegant uteseende. Til tross for at bilen nå begynner å dra på årene, har den moderne linjer. Årets ansiktsløftning har også gjort sitt til at bilen fortsatt er blant markedets vakreste småbiler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort


Fornyelsen innebar blant annet at bilen nå har fått bikubemønster i grillen, klare blanke lykteglass i fronten og nye baklykter. Dette gir bilen et tøffere og mer moderne preg.

Den utvendige designen er også representativ for innholdet. Instrumentene og midtkonsollen har en klassisk design som ikke fremstår som spesielt spennende, men heller ikke utgått på dato. Det trekker derimot ned at Peugeot har valgt å spare inn flerfoldige kroner på å velge store mengder billig plastikk. Det hele ser pent ut på avstand, men materialene skal også føles gode å ta på.

Lav takhøyde

Vi nevnte at den utvendige designen har holdt seg godt. Den avrundede hekken ser tøff ut, men gir utfordringer på innsiden. Taket er så buet, at takhøyden i baksetet blir alt for lav. Undertegnede som måler 1,72 på strømpelesten får akkurat strukket ut ryggen, mens DinSides mannlige testpersoner ble sittende med hodet på skrå da de ble med ut på kjøretur.

For øvrig sitter vi godt i setene i den lille franskmannen. I forsetene er lårstøtten og sidestøtten svært god, og gir oss god stabilitet når forgjeves forsøker å leke oss på svingete landeveier.

Vanskelig å finne god sittestilling

image: Plass og komfort


Dessverre kan ikke verdens beste bilseter skape en god sittestilling så lenge man ikke har mulighet til å justere rattet både i høyde og lengde. I 206 kan dette justeres i høyden, men skuffende nok ikke i dybden. Valget sto derfor mellom å sitte med knærne oppe i rattet, eller med ryggen krummet for å nå frem, og det hele var lite behagelig på lange kjøreturer.

Lite plass

Det er altså liten plass til baksetepassasjerer i 206. Smått med plass er det også til bagasje. Bagasjerommet er nemlig på 245 liter, ikke mye å skryte av når konkurrenten Honda Jazz gir hele 380 liter til rådighet.

Til Peugeots forsvar skal det nevnes at bagasjerommet har en fin utforming som gjør det mulig å utnytte den lille plassen svært effektivt.

Slipp solen inn

image: Plass og komfort


Vår testbil hadde glasstak. Et elegant tak i sotet glass som ga maksimalt utsyn og null innsyn. Glasstaket gjorde at kupeen ble svært lys og virket betraktelig større enn en tilsvarende bil med ordinært tak. Glasstaket koster 3.900 kroner, og er vel verdt pengene!

Mindre bagasjerom enn Honda Jazz, men hvordan klarer 206 seg ellers mot konkurrentene? Følg med videre.