Plass og komfort

Jaguar XJ har vokst, men mest innvendig. Komfort og klassiske sedantrekk tar mye plass.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort


Jaguar XJ er klassens lengste bil, for å kunne lukke garasjedøren bak bilen trenger du minimum 509 centimeter lang garasje. XJ er også den eneste av bilene i klassen der akselavstanden er over tre meter.

Klassisk koster

Til tross for romslige ytre mål tilbyr ikke XJ mengder av plass. Jaguar er en mer konservativt utformet sedan enn konkurrentene. Bagasjerommet er på 470 liter, nok for de fleste men mindre enn konkurrentene. De med lang rygg må også tenke seg om før de krysser av for et plasskrevende soltak på ekstrautstyrslisten.

Forsetene i Sport-utgaven er svært gode, og de aller fleste vil finne seg godt til rette. Justerbart ratt er en selvfølge, og med elektrisk justerbare pedaler øker muligheten ytterligere for perfekt kjøreposisjon. Betjening av alt fra navigasjonssystem med trykkfølsom skjerm til vindusviskere er rett frem og enkelt lagt opp.

Skinnrammer

Den klassiske trebjelken på tvers i dashbordet er rammet inn av skinn. Også midtkonsollen som fortsetter et godt stykke opp i dashbordet har en real skinnkant. Midtkonsollboksen med armlene er en smart og brukervennlig konstruksjon. Lokket gled på to skinner slik at koppholderne i forkant av oppbevaringsrommet kan benyttes. Lokket, med telefon, kan åpnes uavhengig av posisjon.

Også bak skjulte det seg morsomme detaljer i midtarmlenet. En styringsenhet for musikkanlegg (ekstrautsytyr) ga mulighet for å splitte mellom høyre og venstre ved hjelp av hodetelefoner. Det vil nok gjøre en majoritet av gruppen baksetepassasjerer litt roligere på langtur.

I baksetet sitter du godt, mye bedre enn i forrige utgave. Eneste begrensing er litt lav takhøyde.

Litt støy

image: Plass og komfort
image: Plass og komfort


Støy i denne sammenheng er vurdert mot biler i luksusklassen, de aller fleste vil vurdere støynivået i Jaguar XJ som lavt. Generelt er støykomforten god, men i tunneler slapp det overraskende mye hul lyd i bilen. Det oppsto også vindstøy i området ved sidevinduene bak, det kan ha sammenheng med den spesielle utformingen bakdøren har. Vinduet er litt lengre enn selve døren, og gummilistene må gjøre et par skarpe svinger rundt den spesielle formen.

Det var også andre detaljer vi opplevde som negativt. Plastkvaliteten i dørkarmene var ikke helt i luksusklassen, ei heller et simpelt lokk av lett plast ved bensinpåfyllingen. I detaljland hører det også med at bagasjelokket er festet på litt lealause hengsler.

Solid luksus

Til tross for innvendinger er det ikke tvil om at nye XJ gir et solid inntrykk av luksus. På en for noen kanskje overtydelig måte tar den med seg den klassiske luksusen inn i en moderne bil, og det er fortsatt en spesiell følelse å være om bord i den største av kattene.

Les konklusjon og konkurrenter her.