Plass og komfort

Komforten er amerikansk, og nå enda bedre amerikansk enn tidligere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort
image: Plass og komfort


Fortsatt duver og krenger det, men duvingen og krengingen er direkte relatert til det som skjer i veibanen – og ikke til noe du passerte for et par kilometer siden. Vi opplever Expedition som en representant for det positive med den amerikanske måten å tenke komfort på.

Eddie Bauer

En amerikansk designer ved navn Eddie Bauer har lånt sitt navn til den versjonen Ford har valgt å ta inn til Norge. Akkurat hva vedkommende har hjulpet til med er ikke godt å si, interiøret er ganske tradisjonelt amerikansk med skinn og litt røff plast.

Førersetet og pedaler er elektrisk justerbare, og det er ikke vanskelig å finne en god sittposisjon. Stoppen er relativt myk, og setene er ikke laget for aktiv svingkjøring. På plass i setene er det god komfort, og i lavere hastigheter er også lydnivået behagelig takket være en stillegående bensinmotor. På motorveien begynner imidlertid vindstøyen å gjøre seg gjeldene, og vindbruset fra området rundt speilene er slitsomt i lengden.

Best med spiral

På landeveien er vi glad for at bladfjærer og stiv bakaksel er historie. Uavhengig hjuloppeheng med spiralfjærer, som lenge har vært den europeiske standarden også for tunge biler, er noe også amerikanerne og japanerne har innsett er det eneste saliggjørende for å gi akseptabel komfort.

Og det er god fjæringskomfort i Expedition. Noen vil kanskje oppleve den som litt for myk, men det er en smakssak – for veigrepet er det utelukkende positivt at hvert enkelt dekk har fått mulighet til på egenhånd å søke kontakt med underlaget.

Plass

image: Plass og komfort


Kun en seterad gjør at det er plass i massevis i Expedition. Eneste skår i gleden er at lasteromsgulvet ikke på noe vis kan kalles plant. Gulvet heller i trappetrinn nedover fra bakluken, og klarer du å lempe noe tungt og stort inn må du huske at det krever dobbel kraft for å få det ut igjen. Grunnen til det skjeve gulvet er at Expediton i utgangspunktet er en personbil, og at med baksetene på plass forsvinner trappen.

Expediton opererer i en liten klasse, lastebilregistrerte SUVer er det ikke så mange av. Mer om konklusjon og konkurrenter kan du lese her.