Plass og komfort

Lavere støynivå og høyere kvalitetsfølelse skiller nye Legacy fra forgjengeren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort


Interiøret og detaljkvaliteten oppleves som godt over gjennomsnittet i klassen. Spesielt har Subaru fått til et interiør som virker gjennomtenkt og helhetlig.

Godlyden borte

De særeste av oss har til nå hatt glede av summingen fra boksermotorene til Subaru. De har vært en kjærkommen avveksling til kjedelig motorlyd som er det vanligste. Med den nye Legacyen er summingen redusert til knapt hørbart nivå, og det er ikke lenger så lett å avsløre motorkonstruksjonen inne fra kupeen.

Også hjulstøy (sommerdekk) og vindstøy er på et minimum. Det lave lydnivået er klart med på å øke kvalitetsfølelsen. Nå er riktignok et stort soltak i glass standardutstyr, så hvis støysavnet blir for stort er det bare å åpne mot himmelen så slipper både veistøy og bokserlyd inn i bilen.

Mindre bagasjerom

Jålete eksteriørdesignere har stjålet bagasjeplass ved at bakruten skråner kraftig. Det er med på å gi stasjonsvognutgaven av Legacy et sportslig uttrykk, og for vår del er valget greit. Et større problem er at lasterommet har et høyt gulv, og at det vil være vanskelig å sikre tunge gjenstander bak bakseteryggen. Seteryggen kan felles frem, og bagasjerommet blir flatt uten at du trenger å felle frem sitteputene. Det sier litt om hvor høyt gulvet i selve bagasjerommet er. Det er godt med surrekroker for bagasjen, men vi vil anbefale å gå til innkjøp et bagasjesikringsnett.

image: Plass og komfort


Ingen av sitteplassen tilbyr spesielt god plass. Forsetene har litt kort sittepute som gjør det vanskelig for lange personer å finne hvile for lårene, og i baksetene sliter de samme med benplassen. Også takhøyden er begrenset i forsetet, men materialvalg og sidevanger i setene gjør at du blir holdt godt på plass i sideretningen. Manglende dybdejustering av rattet gjør fornuftig sittestilling enda vanskeligere. Forsetene er forresten ganske tøffe, med hodestøtten i laveste posisjon minner de litt om seter brukt i bilsport.

Synstest

De bakbelyste instrumentene gjør at tegn og tall blir litt duse i kantene, omtrent som de nederste bokstavene i en synstest. Ellers er instrumentpanelet ryddig og oversiktlig. Det gjelder også betjeningshendlene. Elektronisk styrt klimaanlegg er standard, men vi hadde litt problemer med få anlegget til å sørge for jevn temperatur.

Konklusjon og konkurrenter finner du her.