Plass og komfort

God plass men mindre enn konkurrentene, og komfort utover det normale er hva innsiden til RX300 har å by på.

Plass og komfort


Kun tilmålte mengder eksoslyd slipper inn i kupeen, generelt er tilværelsen preget av stillhet inntil du begynner å fikle med musikkanlegget som leverer lyd fra 11 høytalere.

Hel luksus

Med den nye utgaven av RX300 er luksusfølelsen mer helhetlig enn noen gang tidligere. Løsningene som er valgt er gjennomførte, og materialvalg er av det eksklusive slaget. Det tidligere omtalte gjenskinnet fra dashbordet er ikke på grunn av stusselig plastkvalitet, men fordi materialet er litt for blankt.

Hånd i hånd med det eksklusive går praktiske løsninger. Det er funnet plass til et trau for matposene bakerst i lasteromsgulvet der det ikke vil skape varige luktproblemer om lettmelken går lekk. Funksjonelt er for eksempelen snerten åpningsmekanisme av oppbevaringsrommet mellom forsetene.

Sittekomfort for alle

Særlig baksetene imponerer i RX300. De kan justeres i lengderetningen, og også ryggvinkelen kan justeres. Ryggvinkelen må riktignok justeres før man setter seg inn, men det viktigste er at søvnige passasjerer får økt komforten betydelig. Midtplassen er preget av å være skalkeskjul for en real armlenekonsoll med oppbevaringsrom og koppholdere.

Forsetene er også gode til tross for litt kort sittepute. Sidestøtten er det minst sportslige med RX300. Det er lett å finne en god sitteposisjon ved hjelp elektrisk justering av rattet i høyden og dybden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trykkfølsom

Vi har tidligere skrytt mye av brukervennligheten i navigasjonssystemet. En trykkfølsom skjerm gjør betjeningen enkel, og under skjermen finner du de vanligste snarveien som knapper. Skjermen brukes også til andre funksjoner som kjørekomputer og klimaanlegg.

Plass og komfort
Plass og komfort


Det ryggekameraet oppfatter formidles også gjennom skjermen. Bildet er det beste vi har sett på denne typen løsninger, men den praktiske verdien er vi litt i tvil om. Kanskje vi ikke hadde bilen lenge nok til å lære oss å stole på informasjonen kameraet ga. På skjermen kan du velge mellom to assistenter der svingepotensialet er tegnet inn som streker på skjermen. Den ene assistenten er for lukeparkering, den andre for lommeparkering. Streken gir deg svar på om utgangspunktet ditt og luken er egnet for parkering.

Bzzz… opp

Den versjonen vi hadde på test var utstyrt med elektrisk åpning av bagasjeromsdøren. Ett trykk på fjernkontrollen setter i gang små elektromotorer, og når du skal lukke døren er det knapper på selve døren som setter prosessen i gang. Dette er ikke blant det vi i motorredaksjonen vil kalle kjerneutstyr som modeller i forskjellige bilklasser må ha på standardutstyrslisten, men mekanismen ble overraskende raskt innlemmet i lasterutinen – og var et savn etter at bilen ble levert tilbake.

Andre komfortdetaljer som at rattet viker litt tilbake for å lette inn- og utstigning, og at utstyr som automatisk avblending av bakspeil og regnsensor er på plass slik at RX300 er utstyrt til å matche prislappen. Testeksemplarer har også soltak på standardutstyrslisten.

Vi kjørte toppmodellen RX300 Premium. Mellom den og billigste versjon skiller det en del utstyr, og 100.000 kroner i pris. Prisforskjellen lar seg forsvare med utstyrforskjellene, faktisk virker utstyrpakken relativt gunstig.

Mer om konklusjon og konkurrenter finner du her.