Plass og komfort

Interiøret imponerer ikke like mye som motor og kjøreegenskaper, men tåler sammenligning med de fleste småbiler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Subaru G3X Justy over, Suzuki Ignis SUV under.
Subaru G3X Justy over, Suzuki Ignis SUV under. Vis mer


Japanske småbilinteriører har tradisjonelt hengt litt etter de europeiske når det kommer til opplevd kvalitet. Og hvis vi sammenligner med europeiske småbiler som A-klasse og Polo, blir det tydelig at Justy og Ignis er på etterskudd.

Likevel synes vi Suzuki, som har utviklet Justy/Ignis, har lyktes ganske bra med sin ungarskproduserte mini-SUV. Riktignok mangler bilene polstrede overflater og pene overganger mellom dører og dashbord. Til gjengjeld har de en fin midtkonsoll, som domineres av en pen og lettbetjent radio med CD-spiller. På toppen av midtkonsollen finner vi et tidsriktig og lett lesbart informasjonsdisplay. Dette viser klokke, utetemperatur, løpende forbruk og radiokanal/CD-spor.

Tøffe instrumenter

Vi likte også instrumentene, blant annet fordi turtelleren på sportslig vis har fått posisjon til høyre for fartsmåleren. Hvit instrumentbakgrunn signaliserer sport, i likhet med det treekede rattet som er relativt tykt og godt å holde i. De fleste knapper og hendler er lettbetjente

Bratt gasspedal-vinkel

En av de store fordelene med Justy/Ignis, er den høye seteposisjonen. Denne sørger for at det krever lite energi å stige inn og ut av bilen. Forsetene er imidlertid ikke de beste vi har vært borti. Blant annet gir den relativt korte sitteputen ganske svak lårstøtte. Fraværet av høydejustering er et savn, spesielt fordi heller ikke rattet lar seg justere - verken i høyde eller dybde. Vår kanskje mest alvorlige innvending har å gjøre med gasspedalen, som er altfor bratt vinklet med tanke på den oppreiste sitteposisjonen. Resultatet var at vi raskt ble slitne i høyrefoten.

Uleselig i sollys

Subaru G3X Justy over, Suzuki Ignis SUV under.
Subaru G3X Justy over, Suzuki Ignis SUV under. Vis mer


Og når vi først er i det kritiske hjørnet er det mer som må nevnes. Som at informasjonsskjermen er nærmest uleselig i sollys og at radiotuneren er skuffende dårlig. Vi irriterte oss også over at man må lete etter egne knapper på rattet for å betjene hornet og at intervallhastigheten på frontruteviskerne ikke kan justeres. Vi kunne også ha klart oss godt uten et bensinlokk som må låses opp med nøkkel og synes ikke det er spesielt tidsriktig at man må skyve på en spak for å koble inn resirkulering av kupéluften.

Brukbart utstyrsnivå

Utstyrsnivået er imidlertid brukbart. Både Justy og Ignis leveres med manuelt klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, setevarmere og elektriske vindusheiser foran. Sikkerheten ivaretas med fire kollisjonsputer, aktive hodestøtter og beltestrammere med kraftbegrensere i forsetene. Velger du Justy får du i tillegg radio, CD-spiller og tåkelys på kjøpet. Dette er ekstrutstyr i Ignis, som i stedet frister med lettmetallfelger.

Begge kan skilte med hele seks koppholdere og tallrike oppbevaringsrom. Vi nevner også at instrumentbelysningen automatisk tennes når motoren startes, noe som merkelig nok ikke er standard i alle biler som selges her i landet.

Holder så vidt

image: Plass og komfort


Baksetene er selvsagt ingen ballsal, men hvis du ikke overstiger 180 centimeter får du akkurat plass til knær og hode. Noen luksustilværelse er bakseteoppholdet ikke. Sidestøtte er nærmest ikke-eksisterende og både leselys og elektriske vindusheiser mangler. Til gjengjeld har seteryggvinkelen en viss justeringsmulighet og sidelommene i dørene inkluderer en flaskeholder. Alle de tre sitteplassene er utrustet med trepunktsbelter og hodestøtter.

Gjennomsnittlig bagasjerom

Bagasjerommet er som et gjennomsnittlig småbilbagasjerom og rommer drøye 200 liter. Bakseteryggen, som er delt, kan legges ned. Men fordi sitteputen ikke kan vippes frem, får man ikke et flatt lasterom. En relativt høy kant forvansker i tillegg inn og utlasting. På den positive kontoen skriver vi et fullstørrelse reservedekk og to innvendige lukkehåndtak.

Er Subaru Justy og Suzuki Ignis gode kjøp? Og hvem av tvillingene bør du i tilfelle velge? Les vår konklusjon her.