Plass og komfort

Til tross for ytre mål er plassen ikke overveldende.

Publisert
Sist oppdatert
Plass og komfort
Plass og komfort


Vi trodde vi skulle stå foran en barrierebryter også for innvendig plass, men ble litt skuffet. Særlig er vi overrasket over at ikke bakseteplassen er bedre med så god plass mellom for- og bakhjul. Heller ikke bagasjerommet er kjempestort, og lasteåpningen er ikke alt for stor.

Forseter prioritert

Det virker som hele lengdegevinsten er tatt ut i forseteplass, det er ikke ofte vi velger å skyve setet frem i en kompaktklassebil. Det gjorde vi i Mazda 3 av flere grunner. Blant annet var det vanskelig å finne en fornuftig stilling for høyrebenet.

Gasspedalen er plassert godt til høyre og benet må nesten rundt en bred midtkonsoll. I tillegg er gulvet under pedalen skrått slik at hælen ikke finner en fast plass. Resultatet var ett etter hvert ganske dovent høyreben.

Til tross for at det er mulig å vinkle sitteputen er det ikke lett for lange personer å få støtte til lårene. Sidestøtten er god. Rattet er høyde- og dybdejusterbart, og løsningen for dovent høyreben var å skifte sittestilling ganske ofte.

Ryddig

Dashbordet er svært helhetlig designet, og betjening er enkel og intuitiv. Midtkonsollen, som vi drar kjensel på fra Mazda 6, rommer radio og elektronisk klimaanlegg og er tøffere i lillebror enn i storebror. Instrumentpanelet preges av tre klokker med hver sin tunnel, der speedometeret har fått plass i midten. Litt ambisiøst av en 1,6-liter med 180 km/t-graderingen klokken tolv og 80 km/t der 30 km/t pleier å være.

Alle instrumenter er lettleste. Sammen med radiobetjening på rattet gjør det at fokus kan holdes der det bør være. En litt irriterende detalj er at varsellampen for fjernlys lyser opp tunnelen inn til speedometeret, og at kromringen rundt instrumentene gir fra seg små lysglimt for hver lyktestolpe som passeres. Ellers er interiørbelysning et område der Mazda 3 viser at det er en helt ny bil. Alle instrumenter, inkludert de på midtkonsollen, har samme belysning.

Godt isolert

Plass og komfort


Igjen må vi ta et lite forbehold fordi vi kjørte på piggfrie vinterdekk, men støynivået er behagelig lavt i Mazda 3. Også vindstøyen er på et behagelig nivå. Mazda 3 virker solid ved at ujevnheter i veien ikke forplanter seg i interiøret, og komforten er blant de bedre i klassen.

Dette er imidlertid en klasse med svært mange harde og kompetente konkurrenter, det kan du lese mer her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer