Plass og komfort

Maverick er faktisk en ekte tidsmaskin. Sett deg inn og vips, du er ti år tilbake i tid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort


Takket være den høye plasseringen av førersetet, er det behagelig å stige inn og ut av Maverick. Av samme årsak har man god oversikt over trafikken og en følelse av å sitte trygt. Skinnsetene er gode, blant annet gir de svært god lårstøtte, fin korsryggstøtte og overraskende god sidestøtte. Plassen i baksetene er absolutt godkjent og selv voksne personer kan virkelig breie seg. Men dermed er også det meste av de positive tingene nevnt. Dessverre tar det mye lengre tid å gjennomgå de negative sidene ved Maverick.

Store mangler

Når en bil koster over en halv million kroner, forventer vi oppvarmede sidespeil, en klokke og belysning av sminkespeilene. Vi forventer også en kjørecomputer og en innvendig spak for åpning av bensinlokket. Ja, vi forventer til og med et automatisk klimaanlegg og elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Som dere kanskje forstår, våre forventinger ble ikke oppfyllt.

Maverick 3.0L V6 XLT, som koster 530.000 kroner, er i det hele svakt utstyrt. Parkeringssensorer, regnsensorer, gassutladningslamper og andre godsaker kan du se langt etter. Du må også klare deg med 4 kollisjonsputer, 4 hodestøtter og 4 trepunktsbelter. Frontlyktene er svake og lyktespylere glimrer med sitt fravær. Kun vindusheisen i førerdøren har ett-trykk-funksjon og blinklysene gir intet signal når du åpner og låser bilen. Dermed blir du nødt til å stå med ørene på stilk for å forsøke å høre etter om operasjonen faktisk lyktes.

Interiør fra tidlig 90-tall

image: Plass og komfort


Men dette er egentlig ikke det verste. Det verste er selve interiøret, som også fungerer som tidsmaskin. Kupeen preges nemlig av hard plast, dårlig innfelte brytere og dårlige overganger. Vi har knapt vært borti biler med tristere interiør enn dette, til tross for at vi har kjørt opp til flere koreanske modeller.

Når de billige og kjipe materialene i interiøret sammenholdes med fraværet av utstyr, blir det nærmest latterlig at man befinner seg i en så dyr bil. Vi irriterte oss også over ulogisk plassering av knapper, for ikke å snakke om småligheten som ligger i det at Ford ikke har tatt seg råd til å legge belysning i alle knappene. I mørket er det for eksempel umulig å finne knappene for høydejustering av frontlyktene og justering av interiørbelysning. Det er nettopp i mørket man har bruk for disse knappene, Ford!

Når det gjelder setevarmeknappene trenger det ikke engang være mørkt for at de skal være usynlige. Disse befinner seg nede på siden av sitteputen og er nærmest trafikkfarlige å betjene.

Irriterende klikkelyder

image: Plass og komfort


Vi lot oss heller ikke imponere over spaken man belemres med når man skal justere rattet i høyden. Vi måtte bruke hoderystende mye makt på å få denne på plass etter bruk. Og Ford - hvis dere absolutt må plassere releet for bakruteviskeren under rattet, så velg i hvert fall et relee som ikke lager så forferdelig irriterende klikkelyder.

Dette ble en lang lekse, en lekse så lang at den forsterket våre fordommer mot amerikanere som bilbyggere. Kan de ikke smugkikke litt på noen europeiske eller japanske biler før de setter i gang. Eller ta en telefon til sine kolleger i Ford Europa? Vi skal riktignok ikke stikke under en stol at mange av interiørene i denne klassen er preget av mye hard plast. Men ingen av dem er tross alt så gjennomført triste og lite gjennomtenkte som dette.

Gode seter

Men selve setene er altså gode, både foran og bak. Elektrisk justering av sitteputen er i hvert fall standard, selv om du må bruke en manuell spak for å justere seteryggen. Koppholdere og oppbevaringsrom er på plass, og lasterommet tar unna 490 liter. Det er god ståhøyde under bakluken og hvis man ønsker det, kan bakruten åpnes separat.

Har man behov for mye plass, er det bare å vippe frem de bakre sitteputene og legge ned seteryggene. Dermed åpenbares et stort og praktisk lasterom med flatt gulv. Festekroker og handleposekroker er på plass, og to innvendige lukkehåndtak sørger for at du kan lukke bakluken uten å bli møkkete på fingrene.

Nødhjul

image: Plass og komfort


Innlastingen er relativt høy, og en liten lastekant medvirker til at heller ikke lasterommet får toppkarakter. Nødhjulet som befinner seg under lasteromsgulvet er heller ikke godkjent når det er en firehjulstrekker vi snakker om.

Vi har gitt Maverick mye juling i dette kapittelet. Les vår endelige dom i konklusjonen.