Plass og komfort

Foran mangler det en del, men bak er det både benplass og ikke minst takhøyde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort
image: Plass og komfort
image: Plass og komfort


Etter ansiktsløftingen har interiøret i Freelander blitt fint. Det har fått litt mer ryddige linjer og helt klare designlikehter med Range Rover. Interiøret har stort sett fått mer eksklusive materialer og det meste ser bra ut visuelt.

God utsikt

Setene er nye og de er trukket i skinn og alcantara. Det er standardutstyr på SE-modellen som vi har kjørt. Siden setet ikke kan justeres i høyden sitter man veldig høyt i Freelander. Faktisk helt oppunder taket. Dashbordet er lavt og dette sammen med sittehøyden gjør at du får en enormt god utsikt. Du får også en automatisk fremoverbøyd kjøreposisjon siden rattet ikke kan justeres i lengden. Skinnrattet er trukket i to farger og er av de tjukkeste på markedet.

De beste plassene er egentlig bak. Innvendig gjør taket en sving opp og det gjør at selv godt voksne kan sitte med rak rygg. Dørkarmene er lave og det gjør at for eksempel barn lett kan se ut. I taket er det nettinglommer som greit rommer mye rot.

Knappeplassering

Freelander har klimaanlegg av "god" gammeldags type hvor du må justere både varme og vifte manuelt. Det er ikke mulig å oppdatere til noe mer moderne heller. Noe som er vanlig å plassere på høyre hendel er bryter for bakrutepusser. Her er det plassert på i midtkonsollen på høyre side lengst mulig unna sjåføren. Testbilen har elektrisk drevet soltak, men det virker som motoren er for svak. Det er bare så vidt den klarer å åpne og lukke luken.

Totalt har vi en del og utsette på Freelander selv om den nå ser mye bedre ut enn det den gjorde før. Konklusjon og konkurrenter finner du mer om her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!