Plass og komfort

Nye Corolla Verso er et hyggelig og praktisk bekjentskap. Sol-versjonen byr i tillegg på et svært høyt utstyrsnivå. Men det som imponerer aller mest, er muligheten for å felle samtlige bakseter ned i gulvet.

Plass og komfort


Så vidt oss bekjent var det Opel som først fant på å gjemme bilseter i gulvet. Syvseteren Zafira, som kom i 1999, ble en kjempesuksess for Opel, blant annet fordi de to bakre setene kunne felles ned i bagasjeromsgulvet. Denne løsningen har blitt kopiert av mange andre bilprodusenter, deriblant Volkswagen og Renault, som har utrustet Touran og Grand Scenic med tilsvarende løsninger.

Fra syvseter til varebil på et blunk

Merkelig nok var det ingen av dem som valgte å implementere samme løsning for den andre seteraden. Men det gjorde Toyota. Ved hjelp av fem raske håndgrep kan nemlig Corolla Verso forvandles fra en syvseter til en toseters varebil med flatt gulv. Dermed slipper man, som i konkurrentene, å bruke både tid og krefter på å montere ut de tre setene på andre seterad. Toyotas løsning er så enkel, brukervennlig og genial at den helt sikkert vil sette standard for fremtidige fleksibiler.

Plass til syv voksne

Plass og komfort


De store flerbruksbilene, som for eksempel Citroën C8, Peugeot 807, Renault Espace og Volkswagen Sharan, byr på god plass for syv passasjerer. I den mindre fleksibilklassen er det imidlertid ingen selvfølge at tredje seterad rommer voksne passasjerer. Men Corolla Verso er faktisk en ekte syvseter.

Hvis passasjerene på andre seterad tar litt hensyn, er det nemlig fullt mulig for voksne å få plass til bena i bakre seterad. Takhøyden er svært god og fordi bakre seterad kun består av to seter, er det god plass i bredden. Utsikten til siden er riktignok begrenset, men koppholdere, hodestøtter og trepunktsbelter er på plass. Adgangen til de bakre setene kunne selvsagt vært enda enklere, men store bakdører sørger for at det ikke blir altfor slitsomt å entre tredje seterad.

Plass til barnevogn

Med tredje seterad i bruk er selvsagt bagasjeplassen svært begrenset. Men når man feller ned de to bakre setene åpenbarer det seg svært god lasteromsplass. For eksempel er det ikke noe problem å få plass til en stor barnevogn. Bakluken åpner høyt og innlastingsåpningen er stor. Fravær av innlastingskant bidrar også til at inn- og utlasting blir svært enkelt.

Trenger man enda mer plass kan man felle ned en eller flere av de individuelle setene på andre seterad. Feller man ned samtlige, forvandles plutselig Corolla Verso til en fullverdig varebil med helt flatt lasteromsgulv.

Nær perfekt

Plass og komfort


Med tanke på den usedvanlig gode jobben Toyota har gjort med Corolla Verso, er vi overrasket over at det ikke er mulig å legge ned seteryggen på det fremre passasjersetet i tillegg. Fraværet av denne muligheten er omtrent det eneste som forhindrer oss i å beskrive Corolla Verso som den perfekte fleksibil.

God plass på andre rad

Også som femseter fungerer Corolla Verso godt. For det første sikrer de store bakdørene behagelig inn- og utstigning. I tillegg kan setene på andre seterad justeres i lengderetningen, noe som gir mulighet for særdeles god benplass. Komfortgraden økes ytterligere grunnet sjenerøs takhøyde og mulighet for å justere vinkelen på seteryggen. Oppbevaringsrommene i dørene er tilpasset brusflasker og lommer i forseteryggene er på plass. Det eneste vi har å utsette på baksetene, er de svært høye vinduskarmene, som gjør det vanskelig for barn å kikke ut. Vi synes også separate leselys burde vært på plass.

Fine forseter

Også forsetepassasjerene har det godt i Corolla Verso. Forsetene er blant de beste Toyota har brakt på banen, og gir både god lår- og sidestøtte. Selv om de ikke kan justeres i høyden, bidrar midtarmlenene til å heve komfortgraden. En fremskutt frontrute sørger sammen med raus takhøyde for at plassfølelsen blir svært god.

Moderne interiør

Plass og komfort


Vi synes det er synd og overraskende at ikke Corolla Verso-dashbordet er trukket i polstrede materialer. Den harde dashbordplasten er nemlig blant de få elementene som trekker ned. Resten av interiøret preges nemlig at moderne og stilige løsninger. Den aluminiumsfarvede dashbordkonsollen er kanskje det flotteste elementet. Turkisfarvet glass omkranser ryddige displayer og betjeningen av klimaanlegg og radio er både ryddig og ergonomisk.

Den samme turkisfarven går igjen i de stilige instrumentene. Instrumentskiven domineres av en stor og lettlest fartsmåler, som flankeres av turteller og drivstoffmåler. I likhet med flere andre produsenter har også Toyota kuttet ut den klassiske temperaturmåleren og erstattet denne med et lite blått symbol, som lyser så lenge motoren er kald.

Full kjørecomputer

Plass og komfort


Under drivstoffmåleren finner vi et elegant digitaldisplay med blå bakgrunn. Dette viser informasjon fra den rattbetjente kjørecomputeren, som logger både løpende og gjennomsnittlig forbruk, gjenværende rekkevidde, snitthastighet og tidtaker. Også utetemperaturmåleren og klokken er integrert i kjørecomputeren.

Snev av premium

Selv om dashbordplasten er hard, er overflatefinishen grei. Stofftrukkede A-stolper og dørinnmat bidrar, sammen med dobbeltbelyste sminkespeil og separate leselys, i positiv retning. Det samme gjør den pene overgangen mellom dører og dashbord og de kraftige buene i dørene. Aluminiumsfarvede lister i dørene og kromdetaljer på og rundt girspaken gir det riktige snevet av premiumfølelse.

Masser av oppbevaringsplass

Plass og komfort


Vi har allerede nevnt at Corolla Verso er i nærheten av å kunne betegnes som den perfekte fleksibil. Det enorme antallet oppbevaringsrom er blant de viktige, positive sidene ved bilen. Verso har nemlig to hanskerom og to koppholdere i midtkonsollen. Hvis du velger å kutte ut askebegeret, økes antallet til tre. I tillegg finner man to koppholdere i hver av dørlommene, slik at antall kopp- og flaskeholdere faktisk kommer opp i syv. Som om ikke det skulle være nok, har Toyota plassert et lukkbart oppbevaringsrom over radioen. Overraskende nok, med tanke på at det er en Toyota vi snakker om, fungerte ikke lukkemekanismen helt i vårt eksemplar.

Dybdejusterbart ratt

Det treekede rattet er skinntrukket, og utstyrt med knapper for betjening av radio og kjørecomputer. Rattet kan justeres i dybde, noe som inntil nylig ikke var noen selvfølge hos Toyota. Rattet ligger godt i hendene, men burde vært noe bedre polstret. Vi opplevde rattet som noe hardt over tid.

Stadig flere bilfabrikanter legger nå stor vekt på støyisolering av kupeene, så også Toyota. Corolla Verso-kupeen er godt skjermet mot dekk- og vindstøy. Takket være en isoleringsmatte under panseret, er det også lite motorstøy som trenger inn til passasjerene.

Masse utstyr

Plass og komfort


Toyota er blant annet kjent for å operere med ryddige utstyrsnivåer og Corolla Verso er intet unntak. Utstyrsnivåene begrenser seg til to varianter; grunnutgaven og Sol. Vårt testeksemplar var i utstyrsnivå Sol, som kan skilte med en svært rikholdig utrustning. Både rattbetjent stereoanlegg og elektronisk klimaanlegg følger med på kjøpet, i likhet med VSC (ESP), fartsholder, regnsensor, kjørecomputer, tåkelys og automatisk nedblendbart bakspeil. Apropos bakspeilet bør det nevnes at dette har en svært god plassering og stjeler minimalt med sikt.

Fem stjerner

Fjernbetjent sentrallås og elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil er selvsagt også standardutstyr. Fire elektriske vindusheiser er også på plass, samtlige med ett-trykk-funksjon begge veier. Vårt testeksemplar hadde i tillegg DVD-spiller med tilhørende skjermer integrert i hodestøttene (21.000 kr som ekstrautstyr) og det minste navigasjonsanlegget (16.000 kr).

Plass og komfort


Sikkerheten ivaretas blant annet ved dødvinkelsone i venstrespeilet, lyktespylere og syv kollisjonsputer, hvorav den ene beskytter førerens ben og knær. Nye Corolla Verso klarte nylig toppresulatet fem stjerner hos Euro NCAP.

Like god som Touran?

Den oppvakte leser vil forstå at vi mener at nye Corolla Verso er blant de beste fleksibilkjøpene man kan gjøre. Men er den like god som vår stortestvinner Volkswagen Touran? Les vår konklusjon her.