Plass og komfort

BMW 1-serie er påkostet, velutstyrt og rommelig nok til å tilfredsstille små familiers behov.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort


1-serie er en svært godt utstyrt bil. Selv innstegsmodellen 116i kan skilte med to-soners elektronisk klimaanlegg, integrert radio med CD-spiller, ESP (DSC), 6 kollisjonsputer, kjørecomputer og elektriske vindusheiser i fordørene. I tillegg får man lyktespylere, følg-meg-hjem-lys, to-trinns bremselys, elektronisk oljepeiling, batterifri nøkkel, permanent batteriovervåking samt start og stopp-knapp.

Velger man en av de to businessmodellene, 116i eller 118d, får man i tillegg metallic lakk og vinterhjul på kjøpet. Fordi 120i ikke er en businessmodell må man betale for overnevnte. Også lettmetallfelger og rattbetjening av radioen er ekstrautstyr. Til gjengjeld får man elektriske vindusheiser i bakdørene hvis man velger 120i.

Eksklusiv kupé

image: Plass og komfort


Interiøret er påkostet og eksklusivt. Både materialvalg og overflatefinish sørger for at 1-serie har en av de flotteste kupeene i kompaktklassen.

Vårt test-eksemplar hadde sportsseter i skinn, noe som selvsagt er ekstrautstyr. Vi vet derfor ikke hvordan de ordinære setene oppleves. Sportssetene har mange sterke sider, blant annet kan sidevangene justeres elektrisk, noe som gir mulighet for svært godt sidestøtte. Justeringsmulighetene er mange, blant annet kan sitteputen forlenges. Dette, kombinert med et ratt som er justerbart også i dybden, gir mulighet for en komfortabel sitteposisjon for de fleste.

Helt perfekte er sportssetene imidlertid ikke. Lårstøtten kunne vært bedre og ryggvinkeljusteringen er knotete. Og i motsetning til de fleste konkurrenter, som har basert seg på jekkespaker, må man i 1-serie gjennomføre akrobatiske øvelser når setet skal justeres i høyden.

Lett å jobbe med barneseter

image: Plass og komfort


1-serie har fem dører og bakdørenes øvre del er svært bred. Dermed blir døråpningen stor, noe som gjør det enkelt å jobbe med barneseter. Nedre del av døråpningen er imidlertid smal. Dette, kombinert med en høy dørstokk, forhindrer at inn- og utstigning blir like komfortabelt som man ved første øyekast får inntrykk av.

Det finnes kompaktbiler som byr på bedre benplass enn 1-serie, for eksempel Honda Civic. Likevel får bakseteplassen uten tvil ståkarakter. Takket være utsparringer i forseteryggene har selv voksne god plass til bena. Takhøyden er god nok til at personer opp mot 185 centimeter slipper å bøye hodet og bredden er god nok til at to voksne slipper å sitte oppå hverandre.

Høye vinduskarmer

image: Plass og komfort


I forseteryggene finner man oppbevaringsnett og i dørene har BMW gjort plass til oppbevaringslommer. Koppholdere og midtarmlene må man imidlertid klare seg uten og plasseringen av vindusheverknappen er ikke spesielt ergonomisk.

Vinduskarmene er svært høye, noe som resulterer i at barn får problemer med å se ut av bilen. Voksne kan imidlertid glede seg over at bakvinduene kan kjøres helt ned. Mange av konkurrentene stanser bakvinduene midtveis, noe som etter vårt syn er unødvendig så lenge føreren kan overstyre barnas bruk av vindusheisene.

Middels bagasjerom

image: Plass og komfort


Bakluken åpnes elegant via BMW-logoen og åpenbarer et middels stort bagasjerom. Åpningen er ikke blant de bredeste og dette, kombinert med en høy kant, forhindrer at 1-seriens bagasjerom blir spesielt brukervennlig.

Ved behov for mer plass kan den delte bakseteryggen legges ned. Vårt testeksemplar var utrustet med spesielle hodestøtter (340 kr) som raskt kan plasseres horisontalt. Dermed slipper man å ta dem av og både ned- og oppfelling går derfor svært raskt. Vi regner med at operasjonen kompliseres noe med ordinære hodestøtter.

Gassdempere under panseret

image: Plass og komfort


Gulvet blir ikke helt flatt med nedfelte bakseterygger. Men i stedet for et trappetrinn har BMW valgt en løsning som resulterer i en slak oppoverbakke. Dermed forenkles innlasting av lange gjenstander. Både belysning og festekroker er selvsagt på plass og to innvendige lukkehåndtak sørger for at bakluken blir lett å lukke.

Vi nevner også at panseret er utrustet med to gassdempere, noe som ikke er normalt i denne klassen. Dette er bare ett av mange elementer som sørger for at 1-serie plasseres seg i kompaktklassens øverste divisjon. Du kan lese mer om andre eksklusive elementer i lanseringsartikkelen.

Når går vi imidlertid løs på konklusjon og konkurrenter.