Plass og komfort

Det er den korte snuten og den høyreiste profilen som gjør at den stutte A-klassen kan hamle opp med de fleste av konkurrentene i volumkampen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort


Mercedes-Benz har utviklet motor-/girkassekombinasjoner som tar svært liten plass i lengderetningen. I A-klasse er disse nesten som en enhet som delvis ligger under føttene til forsetepassasjerene. Det frigjør mye plass bakover i bilen, og sikkerheten skal ikke være alt for skadelidende ved at motor og girkasse forsvinner under gulvet ved en eventuell kollisjon.

God plass

Og det er påfallende god plass i A-klasse, førersetet kan for eksempel stilles så langt tilbake at personer på rundt to meter vil slite med å nå frem til pedaler og ratt. Sistnevnte er ikke dybdejusterbart, og det gjør at den gode plassen ikke kan utnyttes. Også baksetepassasjerene sitter godt og relativt romslig, særlig i bredden er det bedre plass enn vanlig.

Likevel er det bagasjerommet som tar prisen, det er stort, fleksibelt og ryddig. Hele 435 liter svelger det unna på det meste, og til sammenlikning klarer en Corolla 290 liter og en Golf 350 liter. Ett dobbelt gulv gir deg muligheten for på en enkel måte å velge mellom passe stort bagasjerom uten lasteterskel eller et stort med en lasteterskel.

Videre er muligheten for å utnytte hele kupeen til last god. Ved siden av det doble bagasjeromsgulvet kan sitteputene i baksetet fjernes, og legges under det doble gulvet. Da får du helt flatt lasterom frem til forseteryggen. I tillegg kunne ryggen på passasjersetet foran på testbilen vippes frem (ekstrautstyr), og en seng fra Ikea skulle gå greit.

Testbilen var utstyrt med ekstrautstyr som gjorde bruken av lasterommet enda enklere, blant annet gikk bagasjeromsgulvet i et smart spor som gjorde at gulvet kunne heves og senkes med en hånd.

Høy finish

Det er vel kun Audi A3 som kan måle seg med materialvalg og finish i denne klassen. A-klasse er på mange måter en sprek bil, men det er klassisk og litt traust eleganse som har vært rettesnor for interiøret. Også instrumenter og betjeningshendler er konservativt utformet.

Gulvet i A-klasse er bemerkelsesverdig tykt, med åpen dør ser det nesten ut som bilen er en konseptbil drevet av brenselceller. Det tykke gulvet gjør at sittestillingen ikke er så oppreist som man kanskje skulle tro, i førersetet er ikke sitteputen spesielt mye høyere enn i en vanlig kompaktklassebil.

Barn bak

image: Plass og komfort


For å kunne kjøre med barnesete i passasjersetet foran trenger du et spesielt barnsete fra Mercedes-Benz som sensorene til kollisjonsputen kjenner igjen. Det hadde vært mer praktisk med en vanlig inn- og utkobling som gjør det mulig å bruke forskjellige typer barnesete. Testbilen hadde to integrerte barneseter i baksetet (ekstra 2.110 kroner) som passer for litt større barn.

Forsetene er gode, spesielt er sidestøtten god, men det er bare førersetet som kan reguleres i høyden. Plassen i første rad er spesielt god, og en fin bonus ved de løse seteputene i baksetene er at forsetene ikke blir begrenset bakover selv om bakseteryggen er lagt ned.

Brukervennlig komfort

A-klasse er over gjennomsnittet brukervennlig, og over gjennomsnittet komfortabel. Bilen er laget som en bybil og fungerer også svært godt som det. A-klasse er også litt over gjennomsnittet kostbar, og i konklusjon og konkurrenter skal vi se litt nærmere på blant annet pris.