Plass og komfort

CR-V kjennetegnes ved høy sitteposisjon, gedigen plassfølelse, en smart bakseteløsning og et romslig bagasjerom. I tillegg er utstyrsnivået høyt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort


CR-V er i utgangspunktet en ganske stor bil, men det er først og fremst Hondas evne til å utnytte plassen som sørger for at CR-V blir så romslig. Avstanden mellom forsetepassasjerene er stor og plasseringen av girspak og håndbrekk frigjør gulvplass som styrker plassfølelsen. Store vindusflater slipper inn mye lys og den høye sitteposisjonen betyr at passasjerene løftes litt over trafikkbildet. CR-V oppleves derfor som en enda større bil enn det den faktisk er - med positivt fortegn.

Hard plast

Selv om Honda påstår at de har gjort mye med interiøret for å høyne kvalitetsfølelsen, er nettopp interiøret bilens svakeste punkt. Bortsett fra farveskjermen og skinnsetene i vårt testeksemplar, er det lite som trekker tankene mot eksklusive biler. Til det er rett og slett plasten for hard, overflatefinishen for dårlig, knappene for simple og interiøret for rotete. Mange knapper, inkludert tastene på rattet, mangler belysning, noe som gjør dem vanskelige å finne i mørket. Også sminkespeilene mangler belysning og temperatur-nålen står ikke rett ved driftstemperatur. Rattet kan ikke justeres i dybden og vi savnet muligheten for å justere intervallhastigheten på frontruteviskerne. Plasseringen av setevarmer-knappene er dum og ulogisk, akustisk håndbrekkvarsler mangler og en god del dekkrumlig trenger inn via lasterommet.

Klasse-svakhet

image: Plass og komfort


Dette ble mye på en gang og vi skal derfor skynde oss å legge til at mange av disse svakhetene er klassetypiske. De høye firehjulstrekkerne i 350.000-kroners-klassen henger rett og slett langt etter mellomklassen når det kommer til eksklusivitet og kvalitetsfølelse. Ja, selv de fleste kompaktklassebiler oppleves som mer eksklusive enn de høye firehjulstrekkerne.

Mye utstyr

Til gjengjeld er CR-V svært godt utstyrt. ES-utgaven, som koster 348.000 kroner, leveres med både ESP, elektronisk klimaanlegg, integrert og rattbetjent radio, seks kollisjonsputer, elektriske vindusheiser rund baut, fjernbetjent sentrallås, elektrisk regulerbare og oppvarmede sidespeil, rattbetjent fartsholder, midtarmlener, utetemperaturmåler, tåkelys og 16-toms aluminiumsfelger. Executive-utgaven (397.000 kr) som vi disponerte, er i tillegg utrustet med skinnseter, skinntrukket ratt, navigasjon med fargeskjerm og automatgir.

Enorm bakseteplass

image: Plass og komfort


Men CR-Vs kanskje aller sterkest kort, er området fra forseteryggene til bakluken. Der finner vi blant annet noen usedvanlig romslige og brukervennlige bakseter. Disse kan justeres i lengderetningen, noe som åpner for voldsomt god benplass. I tillegg kan seteryggen justeres i sju trinn. I bakre posisjon er seteryggen så skrå at personer med godt sovehjerte raskt vil havne i slumremodus.

Barnevennlig

I likhet med forsetepassasjerene, sitter også baksetepassasjerene høyt. Dette, kombinert med store vindusflater og relativt lave vinduskarmer, er svært barnevennlig og sørger for denne bilen ivaretar barns behov for å se ut bedre enn de fleste andre biler i dag.

Brukervennlig lasterom

image: Plass og komfort


Det er ikke bare baksetene som er romslige. Også lasterommet imponerer med sin størrelse. CR-V er en av svært få personbiler som har mulighet til å få med seg en barnevogn samtidig som det er plass til en hel masse bagasje. Fordi Honda plasserte reservehjulet på bakluken kunne lasteromsgulvet senkes, noe som i sin tur gir lav innlastingshøyde. Fraværet av terskel medvirker til å gjøre lasterommet brukervennlig.

Separat bakrute-åpning

Ulempen med å plassere reservehjulet på bakluken, er at dette forutsetter en sidehengslet bakluke. For å kunne åpne en slik bakluke, kreves det stor plass bak bilen, noe som ikke alltid er tilfelle i parkeringshus og ved trange lukeparkeringer. Dette problemet er imidlertid delvis løst ved at bakruten kan åpnes separat. Lasting og lossing av mindre gjenstander kan dermed utføres uten å åpne hele bakluken.

Fleksible løsninger

image: Plass og komfort


Trenger man enda mer plass, kan bakseteryggene legges ned og eventuelt kan hele stolen deretter vippes frem. Fordi baksetene er delt i forholdet 60/40, er det mulig å få med baksetepassasjerer samtidig som man frakter omfangsrik last.

Under lasteromsgulvet finner man blant annet en plastbalje som egner seg for vått arbeidstøy, gummistøvler og lignende. I tillegg finner man flere oppbevaringsrom og en handleposekrok i selve bakdøren.

Er Honda CR-V fortsatt klassens beste kjøp? Les vår konklusjon her.