Plass og komfort

Det er lett å trives i Citroën C5 - ikke minst når bilen er satt opp med ekstrautstyr for 70.000 kroner. Takhøyden i baksetene er svak.

Publisert
Sist oppdatert
Plass og komfort


Citroën C5 leveres i tre utstyrsnivåer - X, SX og VTR. Vår bil var en SX, som allerede i utgangspunktet er svært godt utstyrt. SX-eiere kan blant annet glede seg over elektronisk klimaanlegg med to soner, integrert og fjernbetjent radio, fire elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon både opp og ned, regnsensor, parkeringssensorer og automatisk nedblendbart bakspeil. I tillegg kommer godsaker som skinntrukket ratt, to høydejusterbare midtarmlener foran, innstigningslys, dobbeltbelyste sminkespeil og solskjerm i bakruten. Sikkerheten ivaretas blant annet av et elektronisk stabilitetsprogram (ESP) og antispinn og syv kollisjonsputer, deriblant en foran førerens knær.

Mye ekstrautstyr

De fleste vil derfor oppleve C5 SX som en svært godt utstyrt bil. Når Citroën-importøren i tillegg hadde fylt opp vårt testeksemplar med elektrisk justerbare skinnseter, CD-skifter, laminert glass, navigasjon og telefon, var det ikke noe problem å finne seg til rette.

Genial frontlykt-teknologi

Plass og komfort


Det som imidlertid er mest interessant, er at bilen også var utstyrt med dreibare bixenon frontlykter og AFIL. Førstnevnte beveger seg i forhold til rattutslag og fungerer så fantastisk bra at det ble en stor nedtur å gå over til de ordinære xenonlyktene som satt i neste testbil. Vi spår at alle biler i løpet av få år er utrustet med denne geniale teknologien.

... og genial vegmerkingssensor

Vi har omtalt Citroëns AFIL-system tidligere, men tar også denne gangen med et par setninger. AFIL er en fransk forkortelse, men på engelsk kalles teknologien lane departure warning system. Dette kan oversettes til for eksempel vegmerkingssensor eller vimsevarsler.

AFIL består av optiske sensorer, en datahjerne og vibrasjons-skapere plassert i førerens sittepute. Når sensorene oppdager at for eksempel de høyre hjulene krysser kantmerking - samtidig som hastigheten er over 80 kilometer i timen og blinklyset ikke er aktivert - produseres vibrasjoner i høyre del av sitteputen. AFIL har først og fremst som målsetting å forhindre at føreren sovner og dette fungerer utmerket. Bra, Citroën.

God plassfølelse

Plass og komfort


Noe av det første man legger merke til når man setter seg inn i en C5, er den gode plassfølelsen. C5 er en stor bil, men ikke oppsiktsvekkende stor. For eksempel er bilen 178 centimeter bred, 3,2 centimeter smalere enn Mondeo. Hovedforklaringen bak den voldsomme plassfølelsen er derfor de fremskutte A-stolpene, som blant annet resulterer i en enorm frontrute og ditto sideruter.

Fint interiør

Interiøret kjennetegnes ellers av mye polstret plast, fin overflatefinish, et uvanlig bredt instrumentdisplay og pene linjer. Dashbordkonsollen, i hvert fall i eksemplarer med navigasjon, er den samme som den vi kjenner fra lillebror Citroën C4 og Peugeot 407. Denne er svært knapperik og virker i utgangspunktet uoversiktlig. Men etter litt tilvenning fungerer dashbordkonsollen svært godt. Vi satt blant annet stor pris på Esc-knappen (escape), som sørger for at man kan rygge seg ut av menyer man egentlig ikke ville inn i. Vi satt også pris på muligheten for manuell radiosøking via en rund vribryter.

Mange oppbevaringsrom

Plass og komfort


Utvalget i oppbevaringsrom er også svært godt. I tillegg til to dørlommer i hver dør og et enormt hanskerom, finner man to koppholdere i midtkonsollen, et lukkbart rom bak dette og et annet til venstre for rattet. I biler uten CD-veksler finner man også skuffer under forsetene.

Smart fjernbetjening

Det fireekede, skinntrukkede og tykke rattet er komfortinnrettet og mangler for eksempel gripetak i bakkant og utvekster klokken ti på to. Rattet kan justeres både i høyde og dybde. I bakkant av rattet, under vindusviskerhendelen, finner vi en bred hendel for fjernbetjening av radioen. Plasseringen er permanent, og fungerer etter vårt syn vel så godt som knapper på rattet.

Forsetene er gode, blant annet fordi sitteputene er tilstrekkelig lange og dermed gir god lårstøtte. Til tross for at vårt testeksemplar hadde skinnseter, produserte disse også god sidestøtte.

Eksklusivt

Plass og komfort


Dashbordets myke linjer, overflatefinishen, de elegante instrumentene, dashbordkonsollen og de aluminiumsfarvede elementene skaper et relativt eksklusivt interiør. Innstegsbelysning, fotbrønnbelysning og sminkespeilbelysning forsterker inntrykket, i likhet med knappene, som alle har opplyste symboler.

Støydempingen er også svært god, delvis takket være den tykke isolasjonsmatten under panseret. Men her må vi understreke at vårt testeksemplar altså hadde laminerte (doble) sidevinduer. Støynivået blir nok noe høyere med ordinære ruter. Vi antar også at luksus-følelsen hadde blitt mindre fremtredende hvis vi hadde byttet ut skinnsetene med stoffseter og fjernet navigasjonsanlegget. Likevel tror vi de fleste vil trives i C5-kupeen.

Ikke perfekt

Perfekt er interiøret imidlertid ikke. Overgangen mellom dører og dashbord er et tydelig tegn på at bilen har noen år på baken og instrumentene kunne ha vært lettere å lese. Blant annet mangler turtelleren rødmerking.

Vi irriterte oss over den teite plasseringen av setevarme-knappen, som befinner seg nede på siden av setet, der den er nærmest umulig å se. Det er ikke mulig å justere regnsensorens følsomhet og vi opplevde en del knirking fra baksete-regionen. Det at man må ha med seg nøkkelen for å åpne bensinlokket er håpløst gammeldags. Og det at lokket ikke er festet til bilen er upraktisk.

Høy sitteposisjon

Plass og komfort


Dette er imidlertid småting. Det som er mer alvorlig, er at takhøyden i baksetet er litt for lav for personer over 180 centimeter. Dette skyldes ikke takhøyden alene, men også det faktum at baksetepassasjerene sitter høyt. Dette er i utgangspunktet positivt for barn, som dermed får bedre utsikt både fremover og til siden. Dessverre har det også resultert i at høye voksne vil stange hodet i taket.

Den høye sitteposisjonen går faktisk også ut over benplassen. For å gi bedre benplass har Citroën har laget utsparringer i forseteryggen. Men fordi man sitter så høyt, vil ikke høye personers knær få glede av disse.

Likevel er benplassen er godkjent, også for voksne. Benplassen er imidlertid ikke klasseledende og ikke bedre enn det man kan forvente i en 474,5 centimeter lang bil.

Fint for barn

Plass og komfort


Barn vil imidlertid trives godt i dette baksetet. Et flott midtarmlene med integrerte koppholdere og oppbevaringsrom bidrar positivt, i likhet med gode dørarmlener, oppbevaringslommer i forseteryggene og en oppfellbar solskjerm i bakruten. De separate leselysene bidrar også til at baksetepassasjerene føler seg verdsatt. Disse er imidlertid plassert akkurat der taket begynner å skrå nedover, slik at de vil kunne irritere føreren.

471 liter

Vår C5 var altså en kombikupé, noe som innebærer at bakruten blir med opp når bakluken åpnes. Denne burde åpnet seg noe høyere. Slik den er nå, vil høye personer kunne skalle i lukekanten. Innlastingen er relativt høy, men til gjengjeld er plassen god - 471 liter.

Ved behov for mer plass kan sitteputen vippes frem og den delte bakseteryggen legges ned. Hvis forsetepassasjerene ikke har breiet seg altfor mye, kan dette gjøres uten å fjerne de bakre hodestøttene. Bra.

Sittepute kan fjernes

Plass og komfort


Ved å legge ned bakseteryggen får man et nesten flatt lasteromsgulv. Ved behov for enda mer plass i lengderetningen kan faktisk sitteputen også tas ut. Når seteryggen skal vippes opp igjen, må man imidlertid passe på at ikke setebeltene blir liggende bak seteryggen.

Under lasteromsgulvet finner vi et fullstørrelse reservedekk. Citroën har også tatt seg råd til dobbel belysning, to innvendige lukkehåndtak og fire festekroker.

Hvordan klarer den ansiktsløftede C5 seg mot konkurrentene? Vi gir deg svaret her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer